Spesialundervisning. Intensjonen, prinsipper, føringer og praksis
Abstract
I denne masteravhandlingen har jeg sett nærmere på spesialundervisning som fenomen og belyst det fra en normativ og en deskriptiv side. Formålet var å få økt kunnskap om spesialundervisning. Prosjektet har vært todelt. I første del tok jeg utgangspunkt i lovverket, læreplanverket, et utvalg av offentlige dokumenter og forskning som omhandler spesialundervisning. Målet var å identifisere intensjonen, prinsipper og føringer for spesialundervisning i sentrale styringsdokumenter samt danne kategorier. Første del utgjør kunnskapsgrunnlaget. Her besvares og drøftes to underspørsmål:
1) Hva er intensjonen med spesialundervisning?
2) Hvilke sentrale prinsipper og føringer for spesialundervisning finnes?
Kategoriene som ble utledet i første del, brukte jeg i del to. Jeg innhentet egen empiri ved bruk av semistrukturerte singelintervju med fem lærere i grunnskolen, og jeg undersøkte deres opplevelser og erfaringer fra praksis. Utvalget er basert på et tilgjengelighetsutvalg, der informantene tok direkte kontakt fordi de ønsket å delta i prosjektet. Denne delen besvarer forskningsspørsmålet: Hvilke forståelser og praksiserfaringer har lærere med intensjonen, prinsipper og føringer for spesialundervisning?
For å besvare spørsmålet valgte jeg en kvalitativ tilnærming, og jeg fikk muligheten til å gå i dybden i informantenes erfaringer og opplevelser med fenomenet spesialundervisning. Empirien er analysert og forankret i George Gadamers hermeneutiske forståelse. Til sist, drøfter jeg funnene fra begge delene av oppgaven og besvarer avhandlingens siste underspørsmål: 3) Hvordan samsvarer lærernes forståelse og praksiserfaringer med intensjonen, prinsippene og føringene for spesialundervisning?
Konklusjonen er at det på flere sentrale punkter finnes et misforhold mellom intensjonen, prinsippene, føringene og praksis. Med utgangspunktet i en praktisk tilnærming, basert på det faglige grunnlaget og innsikten tilegnet gjennom arbeidet, foreslår jeg endringer i undervisningen til elever i grunnskolen under avhandlingens avsluttende refleksjoner. Slik er det et ønske at denne masteravhandlingen skal ha en praktisk nytteverdi, ikke bare for meg, men også for andre.
Nøkkelord: Spesialundervisning, likeverdig opplæring, fellesskolen, tilpasset opplæring, inkludering, barnets beste, medvirkning, samarbeid, kompetanse, implementering.