Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnudsen, Lisbeth Sture
dc.date.accessioned2023-10-05T05:58:56Z
dc.date.available2023-10-05T05:58:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094311
dc.description.abstractI denne kvalitative undersøkelsen har jeg undersøkt hvordan mellomlederne i skolen utøver støtte til lærere. Bakgrunnen er at Melding til Stortinget nr.6 (2019-2020) peker på at skoleledere skal gi støtte og veiledning til de ansatte i skolen. Denne studien ser på hvordan dette gjøres, og hva som fremmer og hemmer mellomledere fra å gi adekvat støtte til utfordringene som lærene møter. Samtidig beskrives det også hvordan mellomlederne opplever å håndtere balansen mellom å ivareta administrative hensyn og ledelse. Funnene i undersøkelsen viser at mellomledere i stor grad er bevisst sin rolle som støttespiller for lærerne. Først og fremst uttrykker de at de bruker tid på å bygge relasjoner og bli kjent med den enkelte lærer, for å kunne tilpasse sin støtte og ledelse etter situasjonen og lærerens kompetanse og personlighet. Videre forteller de at de viser støtte gjennom å være en aktiv lytter og tidvis være til stede blant lærere og elever for å se utfordringene i praksis. Ifølge funnene er faktorer som fremmer denne praksisen både faktorer i mellomlederen selv som gjør at de fokuseres på relasjonsbygging, men også faktorer i omgivelsene som at mellomlederen opplever støtte både fra rektor, eget lederteam og andre tverrfaglige team. På den annen side vises det til at hemmende faktorer kan være opplevelsen av manglende støtte i egen organisasjon, administrative oppgaver som tar mye tid, begrensede resurser, mangel på opplæring og lite nettverk med andre skoleledere på tvers av skoler. Hensikten med denne oppgaven, er å bidra til økt forståelse for mellomledere sin arbeidssituasjon, og peke på områder som kan både bevares og utvikles for at denne rollen skal bli utnyttet i størst mulig grad for til det beste for elevenes læring, og for en bærekraftig arbeidssituasjon over tid for personene som fyller rollene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleMellomlederes støtte til lærereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber98en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel