Det er lov å bruke skjønn : en kvalitativ undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner rundt skjønn - i et profesjonsperspektiv
Abstract
Dette er en profesjonsrettet masteroppgave, som undersøker skjønn som profesjonsbegrep for barnehagelærere. Formålet med oppgaven er å tydeliggjøre barnehagelæreres profesjonalitet ovenfor seg selv. Ved at barnehagelærere selv setter ord på hvordan de utøver skjønn, og deretter knytter dette til profesjonsteori, håper jeg å bidra til en språklig bevisstgjøring av de prosesser som utføres.
Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven er Hvordan reflekterer barnehagelærere rundt begrepet «skjønn» - i et profesjonsperspektiv.
For å svare på forskningsspørsmålet har det blitt gjennomført to fokusgruppeintervju med totalt 11 barnehagelærere som informanter. De reflekterer blant annet over case som har bidratt med et innsyn i hvordan barnehagelærere utøver og begrunner sitt faglige skjønn.
Studiens teoretiske rammeverk består av bidrag fra anerkjente profesjonsforskere eller forskere på dagens barnehagefelt. Sammen skal dette utvalget kunne bidra med å forstå barnehagelærer som profesjon og belyse begrepet skjønn og skjønnsutøvelse knyttet til rollen. Det skal vise til kritiske perspektiver på disse temaene, samt bidra med å vise kjennetegn for utøvelse av skjønn i barnehagens kontekst.
Informantene viser gjennom denne studien til en rekke refleksjoner om hva skjønn knyttet til deres profesjonsutøvelse kan være. Refleksjonene kan speiles i, utvide - og utfordre forståelser av skjønn og skjønnsutøvelse beskrevet i et profesjonsteoretisk perspektiv. Studien kan dermed bidra til at barnehagelærerne kan benytte profesjonsteoretiske perspektiver for å utvikle et tydelig språk. Begreper kan beskrive og nyansere ulike typer skjønn og skjønnsprosesser. Denne studien identifiserer en rekke utfordringer som profesjonsutøveren bør være oppmerksom på, og ha en bevisst holdning til, for å kunne utøve et godt faglig skjønn i barnehagen.