"Døren min er alltid åpen!" En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagestyrere beskriver sitt arbeid med å motivere sine medarbeidere
Abstract
Temaet i denne studien er hvordan barnehagestyrerne beskriver sitt arbeid med motivasjon blant medarbeiderne sine. Mitt forskningsspørsmål er: «Hvordan beskriver barnehagestyrere sitt arbeid med å motivere sine medarbeidere?» Innunder denne problemstillingen blir tre tema undersøkt nærmere. Disse er:
• Barnehagestyrernes forståelse av begrepet motivasjon
• Barnehagestyrernes beskrivelse av utøvelsen av sitt arbeid med å motivere sine medarbeidere
• Styringskontekstene og rammevilkårene som muliggjør eller begrenser styrernes arbeid med å motivere sine medarbeidere
Svarene på forskningsspørsmålet, baserer seg på kvalitativt delvis strukturert intervju av fire barnehagestyrere. De ulike intervjuene hadde samme utgangspunkt og rammer men det var rom for informantene å utvide og utdype deres syn og forståelse av motivasjonbegrepet, deres erfaringer i henhold til motivering av medarbeiderne sine i en barnehagehverdag, samt styringskontekster og rammevilkårene styrerne møter i sitt arbeid med ansattes motivasjon. Intervjuene ble tatt opp på lydfil og ble i etterkant transkribert og anonymisert. Studiens teoretisk rammeverk omfatter både det internasjonale og norske feltet.
Oppgavens sentrale funn viser at barnehagestyrerne oppfattet motivasjonsbegrepet noenlunde likt; motivasjonsbegrepet er knyttet til lystbetonte aktiviteter man gleder seg til. Barnehagestyrerne forsto betydningen av medarbeidernes forskjellige motivasjonsbehov - den såkalte motivasjonsnøkkelen. Det var vesentlig for styrerne å kunne gi medarbeiderne rom og frihet til å forme sine egne hverdager, samt å delegere ansvar og oppgaver til medarbeiderne. I forhold til styrernes beskrivelse av motivasjonsarbeid blant medarbeiderne, viste barnehagestyrerne i min studie både klokskap og situasjonsbevisst lederskap i forbindelse med utøvelsen av motivasjonsarbeid blant sine ansatte. Informantene beskrev også seg selv som «motivator» og «kulturskaper» for sine medarbeidere. De hadde et stort fokus på relasjonsledelse og dette ble ansett som noe positivt for å kunne motivere ansatte på arbeidsplassen. Relasjonsbygging omhandler åpen dialog, ros, anerkjennelse og tilbakemelding. Informantene ønsket at medarbeiderne skulle oppleve å bli sett, lyttet til og forstått. Videre beskrev informantene motivasjonsarbeid gjennom autonomi. Barnehagestyrerne la imidlertid vekt på inkludering av hele personalgruppen i forbindelse med kompetanseheving. Humor, å være hyggelige med hverandre, og felles opplevelser, var elementer alle informantene var enig om bidro til å ivareta den sosiale tilhørigheten på jobben.
Et annen sentralt funn var hvordan forskjellige styringskontekster og rammevilkår påvirker barnehagestyrernes arbeid. Barnehagens styringsdokumenter og forskjellige strukturelle rammer er overordnede. Styrerne la imidlertid vekt på sitt faglige, profesjonelle ansvar med å opprettholde et motiverende arbeidsmiljø hvor personalet føler at deres motivasjonsbehov er sett og lyttet til. Barnehagestyrernes evne til å manøvere dette «handlingsrommet» er vesentlig; de må kunne balansere både de overordnede kravene til barnehagevirksomheten, samt medarbeidernes ulike motivasjonsbehov.