Blar i NLA Høgskolen på tittel
Viser treff 243-262 av 448
-
Kontekstualisering og apologetikk i Apostelgjerningene og i vår egen tid. En analyse av Timothy Kellers misjonale bidrag
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Kristen folkehøgskolepraksis som kirke? En systematisk-teologisk fortolkning
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg prøvd å se nærmere på kristen folkehøgskolepraksis og hvordan en slik praksis som kirke, vil kunne være nyttig for trosformidling i vår tid. Jeg har arbeidet med utgangspunkt i problemstillingen: ... -
Kristologien i "De duabus Naturis in Christo"- Chemnitz som arvtakar og nyvinnar
(Master thesis, 2010-01-14)Samandrag, Masteroppgåve, Asgeir Stanghelle Kristendom/Teologi MK VI. Samandrag Oppgåva har har hatt som føremål å studera kristologien til Martin Chemnitz (1522-1586), i skriftet ”De duabus naturis in Christo” frå ... -
Kritisk tenkning i demokratiundervisning. En kvalitativ studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår kritisk tenkning og hvordan det implementeres i deres demokratiundervisning
(Master thesis, 2023)Ved implementeringen av LK20 har kritisk tenkning blitt tildelt en sentral rolle. Både i form av et eget delkapittel i overordnet del, samt som et eget kjerneelement i samfunnsfag. I læreplanen står det at kritisk tenkning ... -
Krysskultur og tilhørighet : en kvalitativ studie av tre unge menneskers opplevelse av tilhørighet i en krysskulturell oppvekst
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen omhandler krysskultur og tilhørighet, og utgjør en del av mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Hensikten er å løfte frem noen unge menneskers ... -
Kunstnerisk skaping og pedagogisk praksis, har de noen sammenheng med hverandre? : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie av fenomenet "å skape" og av forholdet mellom skaping og pedagogisk praksis, basert på tre kunstneres refleksjon over egen skapende virksomhet.
(Master thesis, 2018)Arbeidet med dette forskningsspørsmålet inngår som en del av masterstudiet i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål ved NLA Høgskolen. Oppgaven er levert i august 2018. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven ... -
Kvalitet i barnehagelærerutdanning i naturvitenskap: En fellesnordisk studiemodul
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Kvalitetsfremmende praksis i arbeidet med de grunnleggende ferdighetene
(Chapter, 2020) -
Kviledag som kristen praksis i lys av luthersk teologi : med henblikk på kyrkjeleg ungdomsarbeid
(Master thesis, 2015-11-16)Denne masteroppgåva tek føre seg spørsmålet om kva teologisk grunngjeven rettleiing ein kan gi om praksisar knytt til kvile og kviledag til konfirmantar i Den norske kyrkja (Dnk) i dag. Føremålet med avhandlinga er å få ... -
Kyrkje og spiritualitet i ei sekulær tid : Charles Taylor brukt av norske teologar
(Master thesis, 2022)Målet med dette prosjektet har vore å seie noko om korleis sekulariseringsteorien til den kanadiske filosofen Charles Taylor vert brukt av norske teologar. Etter ein gjennomgang av forskingsfronten kom eg fram til at det ... -
La oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling
(Master thesis, 2016-09-05)Temaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i bergensskolene påvirker dialogen mellom ... -
Learning Analytics Based on Streamed Log Data from a Course in Logic
(Peer reviewed; Book chapter, 2023)This paper describes the analysis of streamed log data generated from the use of two specific e-learning tools in the context of a basic logic course taught and evaluated at Aalborg University, Denmark, during the period ... -
Ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole : forståelser og erfaringer med inkludering og spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole. Studien tar sikte på å få innsikt i hvordan rektor og spesialpedagogiske koordinator ved ulike skoler forstår inkludering ... -
Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie
(Chapter, 2023) -
Lek og sosial læring i skolen
(Master thesis, 2022)Tema for denne avhandlingen er lek og sosial læring i skolen. Hovedformålet med prosjektet har vært å finne ut mer om hvordan lek kan bidra til sosial læring for de yngste elevene i skolen. Det har også vært av interesse ... -
Lex Dei et lex hominum : hva er loven - og hvordan skal den anvendes? : en studie i Martin Chemnitz' forståelse av loven i gjendrivelsen av Trientkonsilet
(Master thesis, 2016-06-29)Jeg drøfter i denne masteravhandlingen hvordan Chemnitz forstår og mener man skal anvende loven. Dette gjør jeg i lys av kapittelet De bonis operibus i Examen Concilii Tridentini. I avhandlingens første del1 drøfter jeg ... -
Literacy og integrering : språkopplæring for minoritetsspråklege vaksne med liten skulebakgrunn i lys av kritisk pedagogikk
(Master thesis, 2014-11-25)Oppgåva omhandlar språkopplæring for vaksne innvandrarar med særleg fokus mot deltakarar med liten skulebakgrunn frå heimlandet. Språklæring er i dag framheva som eit viktig integreringspolitisk verkemiddel. Integrering ... -
Lived religion i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres forståelse av begrepet lived religion og på hvilke måter det blir synliggjort i KRLE-undervisningen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å studere og få et overblikk over forståelsen og utbredelsen av begrepet lived religion blant et utvalg lærere. Oppgavens problemstilling er: Hvilken forståelse har et utvalg ... -
Lived Space and Support as Interrelated Phenomena in the Context of Young People with Mental Health Problems
(Peer reviewed; Journal article, 2018)