La oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling
Abstract
Temaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles
forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i
bergensskolene påvirker dialogen mellom avdelingsledere og lærerne, og videre å lære av
noen avdelingslederes erfaringer rundt temaet vårt. Tittelen på oppgaven er: La oss snakke
om det! Og oppgavens problemstilling er: Hvordan kan avdelingsleder bruke dialog for å
skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling? Vi utarbeidet også tre
forskningsspørsmål for å kunne besvare problemsstillingen vår: Hvordan bruker
avdelingsledere de dialogiske spenningsdimensjonene for å oppnå felles forståelse mellom
seg og lærere? Hvordan kan den nye ledelsesmodellen påvirke dialogen mellom
avdelingsleder og lærere? Hvilken rolle spiller dialogen i en lærende organisasjon?
Vi har gjennomført undersøkelsen ved barneskoler i Bergen kommune, og vi valgte en
kvalitativ tilnærming, hvor intervju har vært vår kvalitative strategi. I tillegg har informantene
våre utført en skriftlig oppgave vi hadde utarbeidet før intervjuene fant sted. Denne skriftlige
oppgaven har vi valgt å kalle to-kolonneskjema. To-kolonneskjemaet har dannet et bakteppe
for intervjuene med avdelingslederne, og vi utarbeidet oppfølgingsspørsmål til det
avdelingslederne hadde skrevet i dem. Spørsmålene stilte vi i intervjuene med
avdelingslederne. Hensikten med to-kolonneskjemaet var å se etter tendenser til bruk av det
Chris Argyris (1990) kaller organisasjonsmessige forsvarsrutiner. Argyris (1990) mener at
forsvarsrutiner er med på å hindre eller sinke utviklingen. Både to-kolonneskjemaene og det
transkriberte materialet etter intervjuene har blitt kategorisert, analysert og drøftet.
Resultatene drøftes i et eget kapittel, i lys av teori om dialog, ledelse, skolekultur, samt
lærende organisasjoner.
Funnene våre viser at avdelingslederens grad av forståelse for dialog avgjør hvorvidt
avdelingslederne faktisk mestrer å ta i bruk dialog. Kunnskap om hva dialog er og hvordan en
den skal foregå, blir derfor en forutsetning for at avdelingsleder skal kunne oppnå felles
forståelse mellom seg og lærerne. Videre vil det være nødvendig at avdelingsleder bidrar til å
skape en kultur hvor det er fokus på bruk av dialog, blant annet ved å legge til rette for dialog
i møter med lærerne. Det vil i blant være nødvendig at ledelsen tar beslutninger i forhold til
skolens utvikling, hvor det ikke er rom for lærernes meninger. Ved å bruke dialog når
ledelsens beslutninger skal presenteres for lærerne, vil avdelingsleder kunne oppnå at lærerne
forstår ledelsens perspektiver, og videre at lærerne forstår ledelsens beslutninger.
Bruk av dialog kan også føre til at avdelingsleder selv forsøker å forstå lærernes perspektiver.
Dette er perspektiver avdelingsleder kan presentere for ledelsen, med det mulige resultatet at lærernes meninger og ønsker blir hørt og forstått av ledelsen.