Blar i NLA Høgskolen på tittel
Viser treff 223-242 av 448
-
"Jeg kan jo aldri gjøre opp igjen for det, for jeg var sikkert med å lage et helvete for henne. Det ser jeg jo i ettertid" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av tre pedagogers opplevelse av og refleksjon over egen mobbing da de var barn
(Master thesis, 2017)Forskningsspørsmålene for masteroppgaven er: Hva er mobbing og hva forteller pedagoger som selv har mobbet andre som barn om sine opplevelser? Hvilke pedagogiske dilemma aktualiseres i en fenomenologisk fortolkning av ... -
"Jeg var litt....kjempe, kjempe redd. Ja, og...for at noen skulle være rasistiske mot meg, og håret mitt og sånt. Fordi jeg hadde sånt. Jeg har krøllete hår, derfor er jeg redd for å gå til klassen". En kvalitativ studie av læreres- og mellomtrinnselevers opplevelser av sosial tilhørighet i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven var å belyse hvordan lærere inkluderer og legger til rette for nyankomne elever i overgangen fra innføringsklasse til det ordinære opplæringstilbudet. Oppgaven har et spesielt fokus på ivaretagelsen ... -
"Jeg vil heller ha tiden og friheten i hverdagen til å gripe dagen". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med rask bokstavinnlæring
(Master thesis, 2023)I lese- og skriveopplæringen på første trinn har det tradisjonelt vært vanlig å introdusere én bokstav i uken. De senere årene har innlæringstempoet vært debattert, og Lesesenteret i Stavanger har anbefalt rask bokstavinnlæring ... -
Jehovas vitners kristologi : en kritisk analyse og utprøving av vitnenes lære om Sønnen
(Master thesis, 2014-09-26)Dette er en todelt avhandling om Jehovas vitners kristologi. Den første delen har en systematisk gjennomgang av Jehovas vitners lære om Jesus Kristus. Her presenterer jeg kristologien i de tre livsfasene til Sønnen, ... -
Jesus døde for oss : en undersøkelse av stedfortreder-tanken
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en systematisk teologisk oppgave som undersøker et sentralt aspekt ved Jesu død. Problemstillingen som oppgaven har til hensikt å besvare, er: Hva er den beste systematisk teologiske tolkningen av ... -
Joint education provision : a relief or challenge to quality education services in Uganda : a study in Buganda region
(Master thesis, 2013-08-15)The National constitution of Uganda clearly underscores the fact that education is a right of every Ugandan. The same document also stipulates the role of the Government and other stakeholders in providing education. It ... -
Journalism through the eyes of the unseeing journalists in Norway
(Master thesis, 2018)This thesis made use of qualitative interviews to obtain a deeper insight and understanding into the experiences, perceptions, struggles and originalities in the daily profession of five blind and severely visually ... -
Journalistic practice and media production away from home (in exile) : the case of Wazema Radio
(Master thesis, 2019)Benefitting from the theories of alternative media and journalistic professionalism, this study tries to portray the lived professional experiences of Ethiopian journalists establishing and running an online radio named ... -
Journalistrollen i endring på distriktskontoret : en analyse av den flermediale journalistrollen hos NRK Sørlandet
(Master thesis, 2020)Denne studien tar for seg hverdagen til flermediale journalister på distriktskontoret NRK Sørlandet. Formålet med masteravhandlingen er å utforske den flermediale journalistrollen hos Norsk rikskringkasting (NRK), og ... -
Journalists' safety in Ethiopia: An inquiry of influences, coping mechanisms, and the role of professional associations
(Master thesis, 2023)Hostility against journalists has intensified around the globe, more so in insecure democracies. Different facades of influences on media and journalists mean constraints on journalistic content. Accordingly, this thesis ... -
Journalists' use of constructive journalism : a comparison between Norway and Ethiopia
(Master thesis, 2020)A movement of journalists around the world is talking about a new concept called ‘constructive journalism’. But what is it? And how is it practiced? This thesis together with a supplementary documentary examine how journalists ... -
"Kamp om anerkjennelse" og "det oppbyggelige", en drøfting mellom to ulike tilnærminger i møte med den sjenerte eleven i klasserommet
(Master thesis, 2015-02-24)Anerkjennelsesbegrepet er komplekst, sammensatt og skiftende. Forskning viser at den sjenerte eleven i skolen har et behov for å bli sett og møtt av voksne som virkelig bryr seg (Lund, 2004; Drugli, 2011). Men allikevel ... -
Kan helliggjørelse måles? En drøfting med utgangspunkt i Luther og Wesley
(Master thesis, 2023)Oppgaven har som mål å svare på hva som er den beste systematisk-teologiske forståelsen av hva som er forskjellene mellom noen som ikke helliggjøres, og noen som helliggjøres. Materialet som brukes for å svare på ... -
Kartlegging av matematikkvansker i skolen. En kvalitativ studie av skolens kartleggingspraksis av matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Denne studien har tittelen Kartlegging av matematikkvansker i skolen. En kvalitativ studie av skolens kartleggingspraksis av matematikkvansker. Formålet med studien har vært å sette søkelyset på kartleggingspraksisen av ... -
Kirker, korona og nettbaserte gudstjenester
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Kjennetegn ved elever med stort læringspotensial i matematikk. En kvalitativ casestudie av hvilke kjennetegn som kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i arbeid med LIST-oppgaver i matematikk. l
(Master thesis, 2023)Denne studien retter oppmerksomhet mot elever med stort læringspotensial i matematikk. Vår problemstilling er: «Hvilke kjennetegn kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i deres arbeid med LIST-oppgaver i ...