Show simple item record

dc.contributor.authorChristiansen, Johnny
dc.date.accessioned2010-10-06T11:48:19Z
dc.date.available2010-10-06T11:48:19Z
dc.date.issued2010-10-06T11:48:19Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171999
dc.description.abstractPS! Avhandlingen inneholdt i utgangspunktet en rekke kursiveringer, men disse falt bort da filen ble konvertert fra et format til et annet etter at avhandlingen var ferdig skrevet. Sammendrag Denne masteroppgaven handler om kristen misjon og dens omtale i norsk skole. Oppgavens overordnede problemstilling er som følgende: Hva blir nevnt om misjonstanken i læreplaner og lærebøker for ungdomsskolens kristendomsfag fra 1960 til 2008? Misjonstanken blir her forstått som ”den kristne kirkes sendelse til verden”. Jeg bruker definisjonen til Berentsen m fl når det gjelder selve misjonsbegrepet: ”Misjon er kirkens sendelse til verden, en sendelse som har sitt opphav i den treenige Gud og som innebærer det oppdrag å formidle evangeliet om Guds rike – i ord og gjerning – så mennesker kan komme til tro og innlemmes i den kristne kirke ved dåp. Misjonen er etter sitt vesen grenseoverskridende idet den sikter på å nå stadig nye mennesker både i geografisk, kulturelt og tidsmessig perspektiv”. I samsvar med definisjonen har jeg et misjonsteologisk og misjonshistorisk analyseperspektiv på misjonstanken. Oppgavens metode er kvalitativ innholdsanalyse av misjonslærestoffet i kristendomsfagets læreplaner og lærebøker for ungdomsskolen. Hovedfokus er lærebøker, og da forstått som ”elevens bok”. Jeg gjør meg tidvis også bruk av en kvantitativ analyse for å kartlegge tallmessig omfang av det som blir nevnt om misjon over tid. Med oppgaven ønsker jeg å undersøke hva som har skjedd med misjonsstoffet i skolens lære-planer og lærebøker fra rundt 1960 til 2008. Gjennom denne tiden har Norge utviklet seg fra et mer kulturelt og religiøst homogent samfunn til et mer sammensatt samfunn, som gjerne blir beskrevet som flerkulturelt og flerreligiøst. Læreplaner og lærebøker speiler gjerne en samfunnsutvikling. I denne forbindelse kan det være relevant å spørre: Hva har skjedd med misjonsstoffet i skolens læreplaner og lærebøker i løpet av en femtiårsperiode? Studiet viser at det har skjedd en betydelig endring i omtalen av misjonstanken i skolens lære-planer og lærebøker, både hva omfang og innhold angår. Omfanget av stoffet er betraktelig redusert i løpet av femti år, særlig gjelder dette allmenn og norsk misjonshistorie. Innholdet har gjennomgått store forandringer fra en mer evangelikal tilnærming til stoffet på 1960-tallet til en stadig mer problemorientert tilnærming. 1960-tallets teologisk-kvalitative perspektiv, med vekt på den kristne tros åpenbaringseksklusivitet, har måttet vike for sosial-etiske og religions-komparative perspektiver og perspektiv som representerer respekt- og toleransetanken. Stilen i 6 lærebøkene har også endret seg fra det mer fortellende-skildrende, en stil med et ”oppbyggelig sikte”, til en mer refererende og drøftende stil, som ønsker å orientere og problematisere. Misjondimensjonen representerer selve livsnerven i den kristne tro, og er et uttrykk for dens normative og universelle karakter, selvforståelse og vesen. En kan spørre seg hvilken kristendomsforståelse som skapes i grunnskolen når læreplaner og lærebøker svekker omtalen av kristendommens misjonale dimensjon. Oppgavens kjernebegrep er misjon, kristendomsfaget i ungdomsskolen, læreplaner, lærebøker, innholdsanalyse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkristendomskunnskapen_US
dc.subjectkristendomsfageten_US
dc.subjectmisjonen_US
dc.subjectlæreplaneren_US
dc.subjectlærebøkeren_US
dc.subjectinnholdsanalyseen_US
dc.titleMisjonstanken i skolen : en innholdsanalyse av læreplaner og lærebøkeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record