Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på emneord "spesialpedagogikk"
Viser treff 1-20 av 59
-
6-åringene i skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å synliggjøre hvilke erfaringer 1.trinnslærere har med hvordan organiseringen og undervisningen på 1.trinn er tilpasset elevenes forutsetninger og behov, samt hvordan det er forenelig med skolens ... -
ADHD - fra risiko til resiliens : "Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen? : en studie basert på retrospektive intervju med unge voksne med ADHD
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og valg av tema Forskningsspørsmålet som har dannet grunnlaget for denne oppgaven er som følgende: «Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen?. I løpet av de ... -
"ADHD is at heart an educational issue (Hughes & Cooper, 2007) : en litteraturstudie av utvalgte faglige kontroverser rundt fenomenet ADHD"
(Master thesis, 2021)Norsk sammendrag: Utgangspunktet for denne studien er faglige kontroverser knyttet til fenomenet ADHD. Ved å relatere disse kontroversene til ulike forståelser og modeller av funksjonshemming, er hensikten å søke etter ... -
ADHD på etterskudd - et tilbakeblikk på skolegangen når diagnosen settes i voksen alder : en kvalitativ studie av hvordan noen personer som fikk ADHD-diagnose som voksne beskriver sine opplevelser fra skolegangen, og hvilken mening de tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er opplevelser fra skolegangen beskrevet av personer som har fått ADHD-diagnose som voksen, og hvilken mening de selv tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring. Formålet er å bidra ... -
"Å faktisk se de i øynene og se at de(t) er noe(n)" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av betydningen av den pedagogiske relasjonen som utgangspunkt for samtale, handling og refleksjon over handling i det spontane møtet mellom lærer og elev i skolen
(Master thesis, 2013-10-23)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen i pedagogikk, med vekt på spesialpedagogikk, er ikkeplanlagte samtaler mellom elev og lærer på mellomtrinnet, og pedagogiske dilemma som kan komme til syne i slike samtaler. ... -
"Å leita etter det gode i barnet" : dilemma når lærevanskar møter kompetansemål
(Master thesis, 2013-10-09)Samandrag I denne masteravhandlinga er temaet «dilemma som kan oppstå når barn med lærevanskar møter kompetansemål og karaktervurdering i ungdomsskulen». I mitt arbeid har eg freista å få fram det som kan opplevast som ... -
"Å sjå gjennom rørsle" : Kva positive verknader kan motorisk meistring ha for ei heilskapleg utvikling hjå barnehageborn med svekka syn i alderen 5-6 år? Korleis kan bevisst tenking rundt vaksenrolla og bruk av rommet, bidra til erfaring, handling, initiativ og læring hjå born med svekka syn?
(Master thesis, 2015-02-25)Maurice Merleau- Ponty sin filosofi har kroppen i sentrum for all utvikling og sansing. Kroppen er personlegdomen sitt subjekt og det er gjennom kroppen vissheita tek form. Han er den fyrste innan fenomenologien som gir ... -
"Barn si stemme og barn si deltaking i spesialpedagogisk forskning" : ei empirisk studie av doktoravhandlingar (PhD) ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) i perioden 2010-2020
(Master thesis, 2021)The main theme of this thesis is research on previous research in the field of special education. It is a qualitative document analysis of doctoral dissertations published by the Department of Special Needs Education (ISP) ... -
"Det blir en ny hverdag, men man lærer den å kjenne" : en kvalitativ undersøkelse av seks søskens refleksjoner knyttet til det å vokse opp med en bror eller søster med utviklingshemming
(Master thesis, 2013-11-18)Sammendrag: Denne avhandlingen setter fokus på hvordan det oppleves å være søsken til en bror/søster som har utviklingshemming. På bakgrunn av tidligere forskning, artikler, internettsider og skjønnlitteratur om temaet ... -
Der er jo ikke en eneste forventning, så hvorfor skal jeg nå gidde? : en kvalitativ studie basert på fem unge kvinner med ADHD sine erfaringer fra skoletiden før og etter de fikk diagnosen
(Master thesis, 2015-09-21)Formålet med denne studien har vært å utforske skoleerfaringene til jenter med ADHD fra tiden før og etter de fikk diagnosen, for å se om den udiagnostiserte tilstanden har hatt en betydning for deres skolelivskvalitet. ... -
"Det er mye bedre når vi kan sitte to og to i lag" : arbeid med læringsstrategier i et sosiokulturelt perspektiv
(Master thesis, 2010-03-01) -
"Det er mye i det generelle som kan brukes i det spesielle" : PP-rådgiveres tanker om minoritetsspråklige grunnskoleelever som henvises til PP-tjenesten
(Master thesis, 2017)Avhandlingen omhandler temaet minoritetsspråklige grunnskoleelever og spesialundervisning. Per. 1. januar 2016 bodde det 1 127 400 barn under 18 år i Norge. 36 % av disse er barn og unge med innvandrebakgrunn (Statistisk ... -
En kvalitativ studie av elever sin opplevelse av medvirkning i undervisningen
(Master thesis, 2017)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å bevisstgjøre meg selv på hvordan jeg tilrettelegger for og bruker elevenes medvirkning i undervisningen. For å få innblikk i elevenes opplevelse av medvirkning har jeg ... -
En kvalitativ undersøkelse av fem barnehagelæreres erfaringer i bruk av programmet Grønne tanker - glade barn
(Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk, utarbeidet av Berit Helle Hatlebrekke (berit_helle@hotmail.no) våren 2018. Avhandlingen er en empirisk studie av fem barnehagelærere sine erfaringer med ... -
Det er noe med barnet vårt : foreldre til barn med Asperger-syndrom i møte med hjelpeapparatet
(Master thesis, 2013-05-03) -
Det er normalt å være annerledes : en utforskning av fenomenet annerledeshet knyttet til en kvalitativ studie av en gruppe barns opplevelse av annerledeshet i pedagogiske situasjoner
(Master thesis, 2013-10-18)Sammendrag Som mennesker er vi alle annerledes enn vår neste. Det er med andre ord normalt å være annerledes. Jeg har i denne avhandlingen søkt å forstå fenomenet annerledeshet som et eksistensielt fenomen som kommer ... -
Fra vi og de til oss! : en kvalitativ undersøkelse av foreldre, pedagogisk ledere og støttepedagoger sin opplevelse av inkludering av barn med moderat og alvorlig synssvekkelse i barnehagen
(Master thesis, 2019)Norsk barnehagesektor har gjennomgått store endringer de senere årene. Endringene tar utgangspunkt i nye statlige reformer og samfunnsmessige endringer. Stoltenberg II – regjeringen kom i Soria Moria – erklæringen med mål ... -
Frihet : hva er frihet og hva er pedagogisk frihet? : utforskning av de to fenomenene med utgangspunkt i et utvalg pedagogisk-filosofisk litteratur, beskrivelser fra egen praksis og intervju med Jan Masschelein
(Master thesis, 2019)Som forarbeid til arbeidet med masteroppgaven leste jeg Hannah Arendt (2006), Between past and future. Det er denne boken som har inspirert meg til valg av forskningsspørsmål. Arendt foreslår en revitalisering av viktige ... -
"Grensesetting i barnehagen : en kvalitativ studie med tematisk analyse av pedagogiske lederes forståelse av grensesetting i barnehagen
(Master thesis, 2018)Formålet med forskningsarbeidet Denne studien retter et søkelys mot en praksis som stort sett tas for gitt i arbeidet med barn. Grensesetting anses som både naturlig og nødvendig. Dette forskningsarbeidet retter et kritisk ...