Med utgangspunkt i barnet : en kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagen
Abstract
SAMMENDRAG
Tittel
Med utgangspunkt i barnet. En kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i
barnehagen.
Formål med forskningsarbeidet og problemstilling
Med denne masteravhandlingen har jeg ønsket å bidra til økt innsikt i førskolelærernes tanker
og pedagogiske arbeid omkring skriftspråkstimulering i barnehagen. Ved å sette fokus på
dette, håper jeg å skape en debatt omkring skriftspråkets plass i barnehagen, som dermed kan
komme det enkelte barn til gode. Avhandlingen har følgende problemstilling:
Blir det stimulert til en skriftspråkutvikling i barnehagen, og eventuelt på hvilken måte?
Metode og analyse
Med utgangspunkt i avhandlingens problemstilling valgte jeg en kvalitativ metode, der et
semistrukturert intervju er anvendt for å samle inn data. Utvalget har bestått av syv
pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager. Jeg har videre analysert og fortolket dette
materialet ut fra Kvale og Brinkmanns (2009) hermeneutiske meningsfortolkning.
Kilder/sentrale referanser
Avhandlingen er basert på en sosialkonstruktivistisk teori, med utgangspunkt i Lev S.
Vygotskij (1978, 1995 og 2001). I tillegg er Rammeplan for barnehagens innhold og
oppgaver (2006) en sentral del av oppgaven. Det er også tatt utgangspunkt i nasjonal og
internasjonal faglitteratur på området, som i stor grad tar utgangspunkt i Vygotskij.