Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristiansen, Synnøve Grøndalen
dc.date.accessioned2011-05-09T06:52:13Z
dc.date.available2011-05-09T06:52:13Z
dc.date.issued2011-05-09T06:52:13Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172065
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel Med utgangspunkt i barnet. En kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagen. Formål med forskningsarbeidet og problemstilling Med denne masteravhandlingen har jeg ønsket å bidra til økt innsikt i førskolelærernes tanker og pedagogiske arbeid omkring skriftspråkstimulering i barnehagen. Ved å sette fokus på dette, håper jeg å skape en debatt omkring skriftspråkets plass i barnehagen, som dermed kan komme det enkelte barn til gode. Avhandlingen har følgende problemstilling: Blir det stimulert til en skriftspråkutvikling i barnehagen, og eventuelt på hvilken måte? Metode og analyse Med utgangspunkt i avhandlingens problemstilling valgte jeg en kvalitativ metode, der et semistrukturert intervju er anvendt for å samle inn data. Utvalget har bestått av syv pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager. Jeg har videre analysert og fortolket dette materialet ut fra Kvale og Brinkmanns (2009) hermeneutiske meningsfortolkning. Kilder/sentrale referanser Avhandlingen er basert på en sosialkonstruktivistisk teori, med utgangspunkt i Lev S. Vygotskij (1978, 1995 og 2001). I tillegg er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006) en sentral del av oppgaven. Det er også tatt utgangspunkt i nasjonal og internasjonal faglitteratur på området, som i stor grad tar utgangspunkt i Vygotskij.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectførskolepedagogikken_US
dc.subjectførskolelærereen_US
dc.subjectspråkstimuleringen_US
dc.subjectspråkutviklingen_US
dc.subjectskriftspråken_US
dc.subjectskriftspråkopplæringen_US
dc.titleMed utgangspunkt i barnet : en kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.source.pagenumber103en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel