dc.contributor.author | Kristiansen, Synnøve Grøndalen | |
dc.date.accessioned | 2011-05-09T06:52:13Z | |
dc.date.available | 2011-05-09T06:52:13Z | |
dc.date.issued | 2011-05-09T06:52:13Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172065 | |
dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Tittel
Med utgangspunkt i barnet. En kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i
barnehagen.
Formål med forskningsarbeidet og problemstilling
Med denne masteravhandlingen har jeg ønsket å bidra til økt innsikt i førskolelærernes tanker
og pedagogiske arbeid omkring skriftspråkstimulering i barnehagen. Ved å sette fokus på
dette, håper jeg å skape en debatt omkring skriftspråkets plass i barnehagen, som dermed kan
komme det enkelte barn til gode. Avhandlingen har følgende problemstilling:
Blir det stimulert til en skriftspråkutvikling i barnehagen, og eventuelt på hvilken måte?
Metode og analyse
Med utgangspunkt i avhandlingens problemstilling valgte jeg en kvalitativ metode, der et
semistrukturert intervju er anvendt for å samle inn data. Utvalget har bestått av syv
pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager. Jeg har videre analysert og fortolket dette
materialet ut fra Kvale og Brinkmanns (2009) hermeneutiske meningsfortolkning.
Kilder/sentrale referanser
Avhandlingen er basert på en sosialkonstruktivistisk teori, med utgangspunkt i Lev S.
Vygotskij (1978, 1995 og 2001). I tillegg er Rammeplan for barnehagens innhold og
oppgaver (2006) en sentral del av oppgaven. Det er også tatt utgangspunkt i nasjonal og
internasjonal faglitteratur på området, som i stor grad tar utgangspunkt i Vygotskij. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | førskolepedagogikk | en_US |
dc.subject | førskolelærere | en_US |
dc.subject | språkstimulering | en_US |
dc.subject | språkutvikling | en_US |
dc.subject | skriftspråk | en_US |
dc.subject | skriftspråkopplæring | en_US |
dc.title | Med utgangspunkt i barnet : en kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.source.pagenumber | 103 | en_US |