Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHavnerås, Torill Humlebrekke
dc.date.accessioned2013-10-09T13:02:31Z
dc.date.available2013-10-09T13:02:31Z
dc.date.issued2013-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172095
dc.description.abstractTittel: Verdibasert ledelse og etnisk mangfold: En kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekst Tema/hensikt: Ulike kulturelle og historiske kontekster begrunner hvordan ledelse bør utøves på ulike måter, og litteraturtilfanget på ledelsesfeltet er i stadig økning. Med utgangspunkt i et av de nyere perspektivene som blir presentert i ledelseslitteraturen, tar denne avhandlingen sikte på å undersøke hvorvidt det tas høyde for at det norske samfunnet er preget av større etnisk mangfold, og hvilke virkning det kan få i en flerkulturell skolekontekst. Problemstilling: Avhandlingens overordnede problemstilling er: - I hvilken grad kan diskursen i verdibasert ledelse (VBL) understøtte ledelse i en flerkulturell skolekontekst? Problemstillingen er søkt svar på gjennom følgende to underspørsmål: - Hva kjennetegner diskursen i VBL med utgangspunkt i en kritisk diskursanalyse av to tekster? - På hvilke måter utfordrer etnisk mangfold i skolen en norsk diskurs om VBL? Metode/teori: Det er brukt kvalitativ metode for å få svar på avhandlingens problem-stilling. Den metodiske tilnærmingen som er benyttet er kritisk diskursanalyse, med et rammeverk hentet fra Norman Fairclough (2003, 2008, 2010). Det teoretiske bakteppet er bygd opp med utgangspunkt i generell ledelseslitteratur og ledelseslitteratur fra skole-ledelsesfeltet, slik det fremkommer i utvalgt norsk litteratur. Drøftingen blir i hovedsak gjennomført med bakgrunn i integreringspolitiske målsettinger og i lys av pedagogiske perspektiver knyttet til etnisk mangfold, hentet fra norsk og internasjonal litteratur. Funn: Det er identifisert fire ulike former for diskurser i ledelsesperspektivet verdibasert ledelse. Gjennom en tenkning som fokuserer på fellesskap, deltakelse, omsorg, selvstendighet og ansvar artikuleres identitets- og relasjonsforståelser som skaper handlingsstrukturer for ledere. Analysen viser at diskursen i verdibasert ledelse kan ses som en moderat motdiskurs til en nyliberalistisk tankegang som preger skolen. Videre indikerer funnene at VBL reproduserer en monokulturell diskursorden ettersom forståelsene kan karakteriseres som begrensende i møte med et økende etnisk mangfold, og således vil kunne utfordre skolelederes praksis i den flerkulturelle skolen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.subjectskoleledelseno_NO
dc.subjectskoleledereno_NO
dc.subjectledereno_NO
dc.subjectetniske grupperno_NO
dc.subjectflerkulturell skoleno_NO
dc.subjectintegreringno_NO
dc.titleVerdibasert ledelse og etnisk mangfold : en kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekstno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber120no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel