Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTaule, Annelene Vedeler
dc.date.accessioned2014-04-09T08:29:05Z
dc.date.available2014-04-09T08:29:05Z
dc.date.issued2014-04-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/194152
dc.description.abstractDette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved NLA Høgskolen i Bergen. Masteravhandlingen omhandler hva læring hos deltakerne i team som arbeider i lærende organisasjoner har å si for teamets og organisasjonens utvikling. Formålet med avhandlingen er å drøfte hvilken betydning læring har for utvikling. Læring blir behandlet med utgangspunkt i perspektivet om livslang læring. Avhandlingens forskningsspørsmål er; hvilken betydning kan etablering av team ha for læring og utvikling i organisasjoner? Forskningsspørsmålet blir sett i lys av hvorvidt personlig læring er viktig for at teamet og den lærende organisasjonen utvikler seg. Det blir også sett i lys av hvilken rolle den enkeltes deltakelse har for læring og videreutvikling av teamet og den lærende organisasjonen som helhet. Det er her valgt å gjennomføre et litteraturstudium. Bakgrunnen for dette valget er en vurdering i forhold til at det nok er denne metoden som i størst grad gir mulighet til å svare på forskningsspørsmålet. Det er valgt å dele livslang læring, lærende organisasjoner og team opp i egne kapitler, hvor disse blir gjennomgått i all hovedsak hver for seg. Bakgrunnen for dette valget er at hver faktor på denne måten blir gjennomgått ut fra forskningsspørsmålet. Etter dette er det et kapittel som tar for seg de tre faktorene i forhold til hverandre. Det kommer her frem at læring er viktig for utviklingen av både team og lærende organisasjoner. Både teamet og den lærende organisasjonen er avhengig av sine ansatte for å utvikle seg. Læring er her et nøkkelbegrep da de ansatte selv må være villig og åpen for læring for å kunne utvikle seg. Uten de ansattes lærings – og endringsvilje vil ikke organisasjonen være i stand til endring. Det er også kommet frem at det å bruke team som organisasjonsform er med på å fremme læring hos de ansatte. Når de ansatte blir organisert i team, er de i stand til å løse mer komplekse oppgaver enn hva enkeltpersonene i sum er i stand til hver for seg. Det er her tatt utgangspunkt i tverrfaglige team, og det er kommet frem at det er viktig at alle bidrar med den kunnskapen de har. Det er også en del spilleregler som det er viktig at alle i teamet er bevisst på og vet hvordan de skal forholde seg til. Den personlige relasjonen er viktig, men det er også viktig at team ikke blir gjennomført som et trivselstiltak. iv Som hovedkonklusjon i avhandlingen kan man si at læring hos deltakerne i team som arbeider i en lærende organisasjon, er svært avgjørende for både teamet og den lærende organisasjonens utvikling. Læring er dermed nøkkelfaktoren som binder alt sammen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.titleEt litteraturstudie i pedagogikk med vekt på hva læring hos den enkelte deltaker i team i lærende organisasjoner har å si for teamet og den lærende organisasjonens utviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel