dc.description.abstract | Dette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved NLA Høgskolen i Bergen.
Masteravhandlingen omhandler hva læring hos deltakerne i team som arbeider i lærende
organisasjoner har å si for teamets og organisasjonens utvikling. Formålet med avhandlingen
er å drøfte hvilken betydning læring har for utvikling. Læring blir behandlet med
utgangspunkt i perspektivet om livslang læring.
Avhandlingens forskningsspørsmål er; hvilken betydning kan etablering av team ha for
læring og utvikling i organisasjoner? Forskningsspørsmålet blir sett i lys av hvorvidt
personlig læring er viktig for at teamet og den lærende organisasjonen utvikler seg. Det blir
også sett i lys av hvilken rolle den enkeltes deltakelse har for læring og videreutvikling av
teamet og den lærende organisasjonen som helhet.
Det er her valgt å gjennomføre et litteraturstudium. Bakgrunnen for dette valget er en
vurdering i forhold til at det nok er denne metoden som i størst grad gir mulighet til å svare på
forskningsspørsmålet.
Det er valgt å dele livslang læring, lærende organisasjoner og team opp i egne kapitler,
hvor disse blir gjennomgått i all hovedsak hver for seg. Bakgrunnen for dette valget er at hver
faktor på denne måten blir gjennomgått ut fra forskningsspørsmålet. Etter dette er det et
kapittel som tar for seg de tre faktorene i forhold til hverandre. Det kommer her frem at læring
er viktig for utviklingen av både team og lærende organisasjoner. Både teamet og den lærende
organisasjonen er avhengig av sine ansatte for å utvikle seg. Læring er her et nøkkelbegrep da
de ansatte selv må være villig og åpen for læring for å kunne utvikle seg. Uten de ansattes
lærings – og endringsvilje vil ikke organisasjonen være i stand til endring. Det er også
kommet frem at det å bruke team som organisasjonsform er med på å fremme læring hos de
ansatte. Når de ansatte blir organisert i team, er de i stand til å løse mer komplekse oppgaver
enn hva enkeltpersonene i sum er i stand til hver for seg. Det er her tatt utgangspunkt i
tverrfaglige team, og det er kommet frem at det er viktig at alle bidrar med den kunnskapen de
har. Det er også en del spilleregler som det er viktig at alle i teamet er bevisst på og vet
hvordan de skal forholde seg til. Den personlige relasjonen er viktig, men det er også viktig at
team ikke blir gjennomført som et trivselstiltak.
iv
Som hovedkonklusjon i avhandlingen kan man si at læring hos deltakerne i team som
arbeider i en lærende organisasjon, er svært avgjørende for både teamet og den lærende
organisasjonens utvikling. Læring er dermed nøkkelfaktoren som binder alt sammen. | nb_NO |