Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGundersen, Mona M.
dc.date.accessioned2014-11-25T12:02:15Z
dc.date.available2014-11-25T12:02:15Z
dc.date.issued2014-11-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/226416
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan skolen kan legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring. Hvordan skolen kan hjelpe foreldre/foresatte1 til å bidra mer i elevens skolearbeid/ læringsarbeid2 blir sentralt. Lovverket forplikter skole og hjem til et tett samarbeid, som også skal gjelde elevens faglige utvikling. Oppgaven søker kunnskap om hva som kan fremme et skole- hjemsamarbeid basert på samhandling der foreldre og lærere opplever elevens opplæring som et felles ansvar. Læringssamtalen blir prøvd ut som verktøy for å stimulere til økt foreldreinvolvering i elevens læringsarbeid. Problemstillingen knyttes tett opp mot egen praksis; hvordan vi på vår skole kan utvikle samarbeidet for å ta på alvor foreldres uttalte ønske om å få veiledning i å støtte barna sine med skolearbeidet. Avhandlingen følger prosessen fram mot en samarbeidsavtale mellom hjem og skole om støtte i elevens læringsarbeid. Oppmerksomheten rettes mot i hvilken grad en signering av en forpliktende avtale om å oppfylle skolens skriftliggjorte forventninger til foreldre vil øke deres involvering. At foreldre skal skriftliggjøre hvordan de daglig følger opp læringsarbeidet, og hvordan de lager gode rutiner for leksearbeid, er forsøk på å tydeliggjøre foreldres medansvar for opplæringen. Metodisk er dette et forsknings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) som kan beskrives som feltforskning på egen praksis med innslag fra aksjonsforskning. I tillegg til tidligere forskning består det empiriske materialet av spørreskjema til foreldre og kontaktlærere, intervju med rektor på egen skole, fagsjef skole3, leder av FAU4 (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og leder av KFU (Kommunalt foreldreutvalg), samt referat fra FAU og SMU (Skolemiljøutvalg) . Ulike facebooksider er tatt med for å belyse nyere kommunikasjonskanaler i skole-hjemsamarbeid. Forskningen jeg støtter meg til er hovedsakelig utført av Lidén (1997), Nordahl (2000), Nordahl & Skilbrei (2002), Bæck (2007), Beck & Vestre (2008), Hattie (2009) og Tveit (2010). Barnelova, opplæringslova, stortingsmeldinger, læreplaner og kommunal undervisningsavdeling sine handlingsplaner er kilder for å finne ut hva som er pålagt i skole-hjemsamarbeidet gjennom lover og retningslinjer. Spurkeland sin presentasjon av relasjonsledelse og relasjonspedagogikk er valgt som inspirasjon for å drøfte aspekt ved skolehjemsamarbeid (2009,2011). Som metodelitteratur brukes primært Ryen (2002), Fuglestad (2007) og Kleven, Hjardemaal & Tveit, (2011). Avhandlingen antyder at skolens språkbruk kan være en barriere i kommunikasjonen med foreldre om elevens læringsarbeid. Retorikken rundt læringsbegrepet kan synes å understreke forventninger om kursendring for skolen med økt oppmerksom mot elevenes læring i fagene, og mindre vekt på elevenes sosiale og personlige utvikling. Dialog som ideal for samtalene mellom lærer og foreldre viser seg å være utfordrende, og relasjons- og kommunikasjonskompetansen til lærere bør derfor styrkes. Det ser ut til å være vanskelig å utarbeide en forpliktende samarbeidsavtale om elevens læringsarbeid så konkret og entydig at denne blir en reell hjelp for skole og hjem. Læringssamtale med logg virker vanskelig å få gjennomført hvis ikke ledelsen sørger for gode rammebetingelser. Evalueringer av Kunnskapsløftet antyder at en konsekvens av økt foreldreinvolvering i læringsarbeidet kan øke forskjellen i læringsutbytte, målt i karakterer, for elever fra ulik sosioøkonomisk5 status. Bruk av facebook kan muligens være veien å gå for å nå foreldre som er vant til rask oppdatering på smarttelefon. Mye tyder på at hvis skolen skal legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring må skole-hjemsamarbeid prioriteres. Ledelsen må sørge for kompetanseheving av kommunikasjonsferdigheter, bevisstgjøring av holdninger, tid både til trening i dialogferdigheter, erfaringsdeling og til kontakt med foreldre. 1 For leseflytens del vil det i avhandlingen de fleste steder bare stå foreldre, og da menes foresatte i de tilfeller der noen andre enn de biologiske foreldrene ivaretar foreldreansvaret. 2 Med elevens læringsarbeid menes i denne sammenheng alt eleven gjør for å oppnå læringsmålene sine. I kapittel 2 vil vi komme nærmere inn på læringsbegrepet. 3 I brev til undervisningsavdelingen brukes tittelen undervisningssjef. I avhandlingen brukes betegnelsen fagsjef skole siden det er stillingsbetegnelsen på kommunens nettside. 4 FAU er et valgt arbeidsutvalg på vegne av foreldrerådet som består av alle foreldre til barn ved en skole. 5 De tre hovedindikatorene på sosioøkonomisk status (SØS) refererer til foreldres inntekt, utdanning og yrke, og knyttes til et individs relative posisjon i det sosiale hierarkivet (Hattie, 2013:107).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikk skole-hjem-samarbeid samhandlingnb_NO
dc.titleHvordan kan skolen legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber168nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel