dc.contributor.author | Soleim, Elin Songe-Møller | |
dc.date.accessioned | 2016-06-29T06:44:24Z | |
dc.date.available | 2016-06-29T06:44:24Z | |
dc.date.issued | 2016-06-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2394472 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan det oppleves å leve med
høytfungerende autisme, og hvordan man som voksne på best mulig måte kan møte
mennesker med denne diagnosen. For å få et innblikk i dette har jeg fordypet meg i
selvbiografier skrevet av Donna Williams og Temple Grandin, to høytfungerende
autister. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvordan kan man forstå høytfungerende
autisters opplevelse av seg selv i møte med en sosial verden? Hvilke konsekvenser
kan dette ha for den pedagogiske relasjon?
I dette hermeneutiske litteraturstudiet har jeg lagt hovedvekt på Williams' og Grandins
beskrivelser av deres problematiske forhold til sosialt samspill og til språk og
kommunikasjon. Jeg diskuterer hvordan Simon Baron-Cohens kognitive teori og Jean-
Claude Malevals, Sigmund Freuds og Anna Freuds psykoanalytiske teorier kan forklare
forfatternes problemer på disse områdene. Jeg legger også George Herbert Meads teori
om selvet og Jaques Lacans teori om speilstadiet til grunn for min tolking.
Studiet mitt viser hvor stor rolle angsten og ønsket om kontroll spiller i Williams' og
Grandins beskrivelser, og at dette langt på vei kan forklare deres til dels spesielle måter
å takle møte med en sosial omverden på. Det som ved første øyekast kan sees på som
uforståelig og uakseptabel atferd kan for høytfungerende autister fremstå som
meningsfull handling for å takle angsten. Williams og Grandin har mange eksempler fra
oppveksten på hvordan voksne stilte seg enten forstående og aksepterende eller
avvisende til deres til tider spesielle handlinger og hvilken betydning det fikk for dem.
Som voksne har vi altså stor innflytelse på hvordan vi kan påvirke barns liv. Dette
studiet oppfordrer voksne til å tenke gjennom hvordan man på bakgrunn av kunnskap
om høytfungerende autisters vanskeligheter kan møte dem på en best mulig måte. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | pedagogikk | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | høytfungerende autisme | nb_NO |
dc.subject | aspergers syndrom | nb_NO |
dc.subject | autister | nb_NO |
dc.subject | selvopplevelse | nb_NO |
dc.subject | selvoppfatning | nb_NO |
dc.title | Høytfungerende autisters opplevelse av seg selv i møte med en sosial verden, basert på utvalgte selvbiografier | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 106 | nb_NO |