Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrattaule, Agathe
dc.contributor.authorKarlsen, Benedicte
dc.date.accessioned2016-09-05T08:01:25Z
dc.date.available2016-09-05T08:01:25Z
dc.date.issued2016-09-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404164
dc.description.abstractTemaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i bergensskolene påvirker dialogen mellom avdelingsledere og lærerne, og videre å lære av noen avdelingslederes erfaringer rundt temaet vårt. Tittelen på oppgaven er: La oss snakke om det! Og oppgavens problemstilling er: Hvordan kan avdelingsleder bruke dialog for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling? Vi utarbeidet også tre forskningsspørsmål for å kunne besvare problemsstillingen vår: Hvordan bruker avdelingsledere de dialogiske spenningsdimensjonene for å oppnå felles forståelse mellom seg og lærere? Hvordan kan den nye ledelsesmodellen påvirke dialogen mellom avdelingsleder og lærere? Hvilken rolle spiller dialogen i en lærende organisasjon? Vi har gjennomført undersøkelsen ved barneskoler i Bergen kommune, og vi valgte en kvalitativ tilnærming, hvor intervju har vært vår kvalitative strategi. I tillegg har informantene våre utført en skriftlig oppgave vi hadde utarbeidet før intervjuene fant sted. Denne skriftlige oppgaven har vi valgt å kalle to-kolonneskjema. To-kolonneskjemaet har dannet et bakteppe for intervjuene med avdelingslederne, og vi utarbeidet oppfølgingsspørsmål til det avdelingslederne hadde skrevet i dem. Spørsmålene stilte vi i intervjuene med avdelingslederne. Hensikten med to-kolonneskjemaet var å se etter tendenser til bruk av det Chris Argyris (1990) kaller organisasjonsmessige forsvarsrutiner. Argyris (1990) mener at forsvarsrutiner er med på å hindre eller sinke utviklingen. Både to-kolonneskjemaene og det transkriberte materialet etter intervjuene har blitt kategorisert, analysert og drøftet. Resultatene drøftes i et eget kapittel, i lys av teori om dialog, ledelse, skolekultur, samt lærende organisasjoner. Funnene våre viser at avdelingslederens grad av forståelse for dialog avgjør hvorvidt avdelingslederne faktisk mestrer å ta i bruk dialog. Kunnskap om hva dialog er og hvordan en den skal foregå, blir derfor en forutsetning for at avdelingsleder skal kunne oppnå felles forståelse mellom seg og lærerne. Videre vil det være nødvendig at avdelingsleder bidrar til å skape en kultur hvor det er fokus på bruk av dialog, blant annet ved å legge til rette for dialog i møter med lærerne. Det vil i blant være nødvendig at ledelsen tar beslutninger i forhold til skolens utvikling, hvor det ikke er rom for lærernes meninger. Ved å bruke dialog når ledelsens beslutninger skal presenteres for lærerne, vil avdelingsleder kunne oppnå at lærerne forstår ledelsens perspektiver, og videre at lærerne forstår ledelsens beslutninger. Bruk av dialog kan også føre til at avdelingsleder selv forsøker å forstå lærernes perspektiver. Dette er perspektiver avdelingsleder kan presentere for ledelsen, med det mulige resultatet at lærernes meninger og ønsker blir hørt og forstått av ledelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectskoleledelsenb_NO
dc.subjectskoleutviklingnb_NO
dc.subjectavdelingslederenb_NO
dc.titleLa oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber178nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel