En studie av danning og indoktrinering slik dette kommer til uttrykk i nyreligiøse bevegelser der unge menneskers identitet og selvforståelse blir forsøkt påvirket
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2456630Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er skrevet ved NLA Høgskolen i Bergen vårsemesteret 2013. Hensikten med å skrive denne oppgaven er å gjøre rede for hvordan danning og indoktrinering kan forstås i pedagogikkfaget og å vise hvordan indoktrinering kommer til uttrykk i nyreligiøse bevegelsers litteratur.
Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan forholdet mellom danning og indoktrinering forstås i lys av unges møte med nyreligiøse miljøer der deres identitet og selvforståelse blir forsøkt påvirket?
I første del av oppgaven presenteres pedagogiske teoretikere og deres bidrag for å bygge opp det teoretiske grunnlaget for de analysene som skal foretas. Fokus er særlig rettet mot grensedragningen mellom danning i pedagogisk forstand og indoktrinering som forklart av den pedagogiske filosofen Peters. I forlengelsen av dette vil oppgaven inneholde en drøfting og analyse av nyreligiøse miljø i forhold til Peters redegjørelse av skillet mellom danning og indoktrinering og Liftons åtte kjennetegn på indoktrinering eller det han kaller for tankekontroll. I tillegg vil kategoriene frihet og autoritet stå sentralt i analysen.
Basisen i oppgaven ligger i den pedagogiske filosofien og dens drøfting av forholdet mellom danning og indoktrinering. Dette er overordnet i oppgaven og anvendes i en sammenheng der jeg regner med at der foregår indoktrinering, nemlig i de unges møte med nyreligiøse bevegelser. I nyreligiøse miljøer kobles dette til identitet og selvforståelse som i disse miljøene blir forsøkt påvirket og formet.
For å løse dette har jeg anvendt dokumentanalyse der jeg har gjennomgått noen utvalgte nyreligiøse bevegelsers litteratur for å finne spor av indoktrinering slik Peters skisserer dette. I denne litteraturen gjenkjennes også Liftons kriterier på indoktrinering eller tankereform hvor identitet kommer inn som et ledd i den indoktrinering som foregår.