En studie av danning og indoktrinering slik dette kommer til uttrykk i nyreligiøse bevegelser der unge menneskers identitet og selvforståelse blir forsøkt påvirket
dc.contributor.author | Mundal, Are | |
dc.date.accessioned | 2017-09-26T06:49:40Z | |
dc.date.available | 2017-09-26T06:49:40Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2456630 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er skrevet ved NLA Høgskolen i Bergen vårsemesteret 2013. Hensikten med å skrive denne oppgaven er å gjøre rede for hvordan danning og indoktrinering kan forstås i pedagogikkfaget og å vise hvordan indoktrinering kommer til uttrykk i nyreligiøse bevegelsers litteratur. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan forholdet mellom danning og indoktrinering forstås i lys av unges møte med nyreligiøse miljøer der deres identitet og selvforståelse blir forsøkt påvirket? I første del av oppgaven presenteres pedagogiske teoretikere og deres bidrag for å bygge opp det teoretiske grunnlaget for de analysene som skal foretas. Fokus er særlig rettet mot grensedragningen mellom danning i pedagogisk forstand og indoktrinering som forklart av den pedagogiske filosofen Peters. I forlengelsen av dette vil oppgaven inneholde en drøfting og analyse av nyreligiøse miljø i forhold til Peters redegjørelse av skillet mellom danning og indoktrinering og Liftons åtte kjennetegn på indoktrinering eller det han kaller for tankekontroll. I tillegg vil kategoriene frihet og autoritet stå sentralt i analysen. Basisen i oppgaven ligger i den pedagogiske filosofien og dens drøfting av forholdet mellom danning og indoktrinering. Dette er overordnet i oppgaven og anvendes i en sammenheng der jeg regner med at der foregår indoktrinering, nemlig i de unges møte med nyreligiøse bevegelser. I nyreligiøse miljøer kobles dette til identitet og selvforståelse som i disse miljøene blir forsøkt påvirket og formet. For å løse dette har jeg anvendt dokumentanalyse der jeg har gjennomgått noen utvalgte nyreligiøse bevegelsers litteratur for å finne spor av indoktrinering slik Peters skisserer dette. I denne litteraturen gjenkjennes også Liftons kriterier på indoktrinering eller tankereform hvor identitet kommer inn som et ledd i den indoktrinering som foregår. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | pedagogikk | nb_NO |
dc.subject | identitetsdanning | nb_NO |
dc.subject | sekter | nb_NO |
dc.subject | manipulering | nb_NO |
dc.subject | tankekontroll | nb_NO |
dc.title | En studie av danning og indoktrinering slik dette kommer til uttrykk i nyreligiøse bevegelser der unge menneskers identitet og selvforståelse blir forsøkt påvirket | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 133 | nb_NO |