Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Gro Merete
dc.contributor.authorMøen, Inger-Lisa
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2018-01-10T08:10:31Z
dc.date.available2018-01-10T08:10:31Z
dc.date.created2017-03-12T12:50:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2017, 15 (1), 1-14.
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2476566
dc.description.abstractBarnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner erfarer å skulle integrere sine fag i et felles kunnskapsområde, og utfordringer de ser i dette arbeidet. Vi bruker deler av Basil Bernsteins teori og begrepsapparat i analysen. Våre funn viser at faglærerne har en sterk identitet i faget sitt, og at det tar tid å endre til kunnskapsområdeorganisering. Implementeringen av den nye rammeplan støttes opp av tolkningsfellesskap, gode kollegasamspill og felles ideologi i de praktiske estetiske fagene. Samtidig ser de ideologiske visjonene om mer integrert profesjonsutdanning for barnehagelærere ikke ut til å være innarbeidet på institusjonsnivå. Faglærerne opplever derfor utfordringer i dette nye fellesskapet som barnehagelærerutdannere.
dc.language.isonob
dc.titleFra faglærer i et kunstfag til kunnskapsområdelærer i kunst, kultur og kreativitet - dialoger om endring
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber1-14
dc.source.volume15
dc.source.journalNordisk Barnehageforskning
dc.source.issue1
dc.identifier.doi10.7577/nbf.1790
dc.identifier.cristin1457569
cristin.unitcode254,0,0,0
cristin.unitnameNLA Høgskolen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel