dc.contributor.author | Eide, Gro Merete | |
dc.contributor.author | Møen, Inger-Lisa | |
dc.contributor.author | Borgen, Jorunn Spord | |
dc.date.accessioned | 2018-01-10T08:10:31Z | |
dc.date.available | 2018-01-10T08:10:31Z | |
dc.date.created | 2017-03-12T12:50:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Nordisk Barnehageforskning. 2017, 15 (1), 1-14. | |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2476566 | |
dc.description.abstract | Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner erfarer å skulle integrere sine fag i et felles kunnskapsområde, og utfordringer de ser i dette arbeidet. Vi bruker deler av Basil Bernsteins teori og begrepsapparat i analysen. Våre funn viser at faglærerne har en sterk identitet i faget sitt, og at det tar tid å endre til kunnskapsområdeorganisering. Implementeringen av den nye rammeplan støttes opp av tolkningsfellesskap, gode kollegasamspill og felles ideologi i de praktiske estetiske fagene. Samtidig ser de ideologiske visjonene om mer integrert profesjonsutdanning for barnehagelærere ikke ut til å være innarbeidet på institusjonsnivå. Faglærerne opplever derfor utfordringer i dette nye fellesskapet som barnehagelærerutdannere. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.title | Fra faglærer i et kunstfag til kunnskapsområdelærer i kunst, kultur og kreativitet - dialoger om endring | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 1-14 | |
dc.source.volume | 15 | |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | |
dc.source.issue | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.7577/nbf.1790 | |
dc.identifier.cristin | 1457569 | |
cristin.unitcode | 254,0,0,0 | |
cristin.unitname | NLA Høgskolen | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |