Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Lars Meling
dc.date.accessioned2018-01-15T08:07:30Z
dc.date.available2018-01-15T08:07:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2477389
dc.description.abstractDenne avhandlingen er en dokumentanalytisk studie av Regjeringen Solbergs innledende ar-beid med fornyelsen av læreplanverket. Mer konkret består studien av en dyptgående analyse av Meld. St. 28 (2015-2016) – en stortingsmelding som på sett og vis ble det formelle start-skuddet for Kunnskapsdepartementets forming av fremtidens skole. Hensikten med studien er å gi innsikt i og forståelse for hvordan det analyserte dokumentet, og dermed Regjeringens utdanningspolitikk, kan oppfattes i lys av to perspektiver på skole og ut-danning – det vitenskapelige og det kunstneriske perspektiv. Disse perspektivene utgjør funda-mentet som studiens teoretiske rammeverk bygges på. Ved å studere stortingsmeldingen i lys av det vitenskapelige og det kunstneriske perspektiv, rettes det samtidig fokus mot kunnskaps-syn og rasjonalitetsformer som virker å ligge til grunn i dokumentet. Funnene i studien presenteres gjennom tre kategorier, som alle anses for å være gjennomgående i Meld. St. 28 (2015-2016). Den første kategorien omhandler opplæringen mellom danning og utdanning; den andre kategorien dreier seg om kompetansebegrepet; den tredje kategorien ser på lærerens rolle i spennet mellom kontroll og autonomi. Kunnskapsdepartementet legger i Meld. St. 28 (2015-2016) frem ulike forslag, ønsker og på-stander som kan vitne om at både det vitenskapelige og det kunstneriske perspektivet ivaretas. Det identifiseres i dokumentet et mangfold av kunnskapssyn og rasjonalitetsformer, noe som tolkes som et fasettert og sammensatt syn på den pedagogiske virksomhet. Studien konkluderer av den grunn med at Regjeringen synes å innta en nokså balansert posisjon i spenningsfeltet mellom det vitenskapelige og det kunstneriske perspektiv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningspolitikknb_NO
dc.subjectnorgenb_NO
dc.subjectstortingsmeldingernb_NO
dc.subjectlitteraturstudiernb_NO
dc.titleFremtidens skole i et pedagogisk spenningsfelt : en analyse av Meld. St. 28 (2015-2016)nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel