"Grensesetting i barnehagen : en kvalitativ studie med tematisk analyse av pedagogiske lederes forståelse av grensesetting i barnehagen
Abstract
Formålet med forskningsarbeidet Denne studien retter et søkelys mot en praksis som stort sett tas for gitt i arbeidet med barn. Grensesetting anses som både naturlig og nødvendig. Dette forskningsarbeidet retter et kritisk blikk mot noen måter å sette grenser på, samtidig som det belyser viktigheten av å være bevisst den praksis vi utøver når vi setter grenser. Å ivareta barnet som et medvirkende subjekt samtidig som grensene settes, krever refleksjon og kompetanse, både om oss selv og om barnet. Målet med studien er at de voksne i barnehagen blir mer bevisst og reflekterer over hvorfor og hvordan de setter grenser. I et slikt arbeid kan det være nyttig at barnehagen diskuterer tema og finner en felles plattform sammen, som både ivaretar barnets som subjekt, men også oppfyller rammeplans (KD, 2017). formål om at “alle handlinger og avgjørelser som berører barnet, skal ha barnets beste som grunnleggende hensyn, jf. Grunnloven § 104 og barnehagekonvensjonen art. 3 nr. 1”.
Problemstilling for oppgaven lyder: Hvilken forståelse har pedagogiske ledere av grensesetting i barnehagen, og hvordan arbeider de med denne tematikken i personalgruppa?
Kilder og metode Dette forskningsarbeidet har en kvalitativ og abduktiv tilnærming med intervju som metode og hermeneutisk fortolkning. Jeg har brukt tematisk analyse i bearbeidingen av materialet for å finne ulike tema og undertema i resultatene. Forskningsarbeidet bygger på tidligere forskning om kjeft og grensesetting. Datamaterialet består av intervju med seks pedagogiske ledere.
Hovedkonklusjoner Denne forskningen viser at det forekommer kjeft i barnehager i dag, og at noen barn får mer kjeft enn andre. Forskningen viser også at pedagogiske ledere er bevisst i måten de setter grenser. Grenser blir satt med utgangspunkt i å lære barn om rett om galt, sosial kompetanse og for å kunne fungere i senere liv. Forskningen viser at det kan være utfordrende for pedagogiske ledere å arbeide med et slikt tema, siden det er vanskelig å konfrontere andre voksne. Tid til å skape gode relasjoner til de andre voksne på arbeidsplassen kan sees som en forutsetning for å kunne arbeide med tema.