Han klarte det jo i går! : en kvalitativ studie om stress og ASD i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2600256Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hovedtema i denne master er hvordan lærere møter elever med autismespekterforstyrrelser
som opplever stress. I oppgaven går jeg også igjennom hvordan forhøyet stress kan påvirke
elevens opplevelse av skoletiden og kognitiv utvikling.
Formålet for oppgaven er å se nærmere på møte mellom læreren og eleven med
autismespekterforstyrrelse som opplever forhøyet stress i sin skoledag. Spesielt vil fokuset
mitt ligge på de gode tiltakene læreren gjør for å møte eleven på best mulig måte. Barn har
en lavere terskel for hva de opplever som truende og har derfor lettere for å oppleve stress
enn voksne. Ved truende situasjoner går kroppen inn i alarmberedskap såkalt Fight or Flight,
hvor kroppen prøver å tolke om situasjonen faktisk er farlig eller ikke (Nordanger & Braarud,
2017, s. 66). Barn med ulike typer utviklingsforstyrrelser vil ha enda større vansker enn andre
med å regulere sitt eget stressnivå, og er også mer mottagelig for andres stress og affekt
(Hejlskov Elvén, Sjøbu & Ogden, 2017, s. 70).
Studien ta for seg følgende problemstilling:
«Hvordan arbeider lærere på barnetrinnet med å forebygge stressbelastning, og gi barn med
autismespekterdiagnose støtte til å håndtere stress i skolehverdagen?»
For å belyse min problemstilling har jeg benyttet en kvalitativ forskningsmetode hvor jeg har
samlet data gjennom intervju. Jeg har gjennomført fire intervjuer med lærere som jobber i
barneskoler, fordelt på to spesialskoler og to vanlige skoler.
I oppgaven min viser jeg på bakgrunn av empiriske funn at det er stor variasjon i hvordan
elevene med autismespekter blir møtt i skolen. Jeg ser også at det kan være en forskjell i
håndteringen mellom spesialskoler og vanlige skoler i kunnskap rundt hvordan best
tilrettelegge for å redusere stress hos elever med autismespekterforstyrrelser. Oppgaven
viser også at det er varierende kunnskap rundt hvordan møte utagerende atferd og at flere
av lærerne opplever disse situasjonen som vanskelige både i forhold til det å møte eleven,
noen opplever å bli stresset eller redd i enkelte situasjoner, men også etisk vanskelig i
forhold til lovverket. Den som har forsket mest på hvordan tilrettelegge for stress hos
personer med autismespekter forstyrrelser i Norge i nyere tid er Martinsen, Nærland
ogTetzchner (2015) gjennom flere studier har spesielt Martinsen sett nærmere på hvordan
elever med autisme opplever stress, og hvilke tilrettelegginger som vil kunne fungere.
Psykologen Bo Heljskov Elvén er en av forskerne i Skandinavia som setter størst fokus på
hvordan personer med utviklingsforstyrrelser, og spesielt autisme bør møtes på best mulig
måte når situasjonene oppstår. Han er spesielt kjent for sin lavaffektive metode som jeg har
valgt å ta med i denne oppgaven. I drøftingen har jeg sett nærmere på hvor mye av deres
teorier som er å kjenne igjen i informantenes beskrivelse av deres arbeidssituasjon.