Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArefjord, Helene Søfteland
dc.date.accessioned2019-06-07T07:32:15Z
dc.date.available2019-06-07T07:32:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2600256
dc.description.abstractHovedtema i denne master er hvordan lærere møter elever med autismespekterforstyrrelser som opplever stress. I oppgaven går jeg også igjennom hvordan forhøyet stress kan påvirke elevens opplevelse av skoletiden og kognitiv utvikling. Formålet for oppgaven er å se nærmere på møte mellom læreren og eleven med autismespekterforstyrrelse som opplever forhøyet stress i sin skoledag. Spesielt vil fokuset mitt ligge på de gode tiltakene læreren gjør for å møte eleven på best mulig måte. Barn har en lavere terskel for hva de opplever som truende og har derfor lettere for å oppleve stress enn voksne. Ved truende situasjoner går kroppen inn i alarmberedskap såkalt Fight or Flight, hvor kroppen prøver å tolke om situasjonen faktisk er farlig eller ikke (Nordanger & Braarud, 2017, s. 66). Barn med ulike typer utviklingsforstyrrelser vil ha enda større vansker enn andre med å regulere sitt eget stressnivå, og er også mer mottagelig for andres stress og affekt (Hejlskov Elvén, Sjøbu & Ogden, 2017, s. 70). Studien ta for seg følgende problemstilling: «Hvordan arbeider lærere på barnetrinnet med å forebygge stressbelastning, og gi barn med autismespekterdiagnose støtte til å håndtere stress i skolehverdagen?» For å belyse min problemstilling har jeg benyttet en kvalitativ forskningsmetode hvor jeg har samlet data gjennom intervju. Jeg har gjennomført fire intervjuer med lærere som jobber i barneskoler, fordelt på to spesialskoler og to vanlige skoler. I oppgaven min viser jeg på bakgrunn av empiriske funn at det er stor variasjon i hvordan elevene med autismespekter blir møtt i skolen. Jeg ser også at det kan være en forskjell i håndteringen mellom spesialskoler og vanlige skoler i kunnskap rundt hvordan best tilrettelegge for å redusere stress hos elever med autismespekterforstyrrelser. Oppgaven viser også at det er varierende kunnskap rundt hvordan møte utagerende atferd og at flere av lærerne opplever disse situasjonen som vanskelige både i forhold til det å møte eleven, noen opplever å bli stresset eller redd i enkelte situasjoner, men også etisk vanskelig i forhold til lovverket. Den som har forsket mest på hvordan tilrettelegge for stress hos personer med autismespekter forstyrrelser i Norge i nyere tid er Martinsen, Nærland ogTetzchner (2015) gjennom flere studier har spesielt Martinsen sett nærmere på hvordan elever med autisme opplever stress, og hvilke tilrettelegginger som vil kunne fungere. Psykologen Bo Heljskov Elvén er en av forskerne i Skandinavia som setter størst fokus på hvordan personer med utviklingsforstyrrelser, og spesielt autisme bør møtes på best mulig måte når situasjonene oppstår. Han er spesielt kjent for sin lavaffektive metode som jeg har valgt å ta med i denne oppgaven. I drøftingen har jeg sett nærmere på hvor mye av deres teorier som er å kjenne igjen i informantenes beskrivelse av deres arbeidssituasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectautismespekterforstyrrelsernb_NO
dc.subjectutviklingsforstyrrelsernb_NO
dc.subjectstressmestringnb_NO
dc.subjecttilretteleggingnb_NO
dc.titleHan klarte det jo i går! : en kvalitativ studie om stress og ASD i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber108nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel