Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorsvik, Anita S.
dc.contributor.authorNygård, Anita A.
dc.date.accessioned2020-01-23T07:30:20Z
dc.date.available2020-01-23T07:30:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2637545
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hva som skiller en pedagogisk relasjon fra andre relasjoner og hvilken betydning en pedagogisk relasjon kan ha for barn med komplekse traumer. Oppgaven er en litteraturstudie som belyser noen kvaliteter som må være til stede i en relasjon for at den skal kunne kalles pedagogisk slik dette blir forstått i en kontinental pedagogisk tradisjon. Dette er det gjort flere studier på tidligere, men ettersom vår oppgave handler om elever med komplekse traumer, beveger vi oss inn i et mer ukjent område. Oppgaven viser til litteratur innen psykologi og nevrobiologi og det drøftes noen motsetninger og berøringspunkter mellom de ulike tradisjonene i lys av oppgavens forskningsspørsmål. Av studien vår fremkommer det at kvaliteter som finnes i kontinental pedagogisk tradisjon er svært betydningsfulle for elever med komplekse traumer. Derfor har vi valgt å gi oppgaven tittelen den pedagogiske relasjonens varige kvaliteter. Et innblikk i den kontinentale pedagogiske tradisjonen har gitt oss en dypere forståelse av den pedagogiske relasjonen og hvordan dens særegne kvaliteter kan ha stor betydning for elevens skolehverdag her og nå, og for elevens fremtid. Videre drøftes lærerens kunnskap, kompetanse, rolle og ansvar, samt at det trekkes en distinksjon mellom terapi og pedagogikk. Oppgavens nøkkelord: komplekse traumer, kontinental pedagogisk tradisjon, pedagogisk relasjon, pedagogisk takt, kjærlighet, håp, omsorg, tillit, tro.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectlærer-elev-relasjonnb_NO
dc.subjectpedagogisk taktnb_NO
dc.subjectomsorgnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectomsorgssviktnb_NO
dc.subjectutviklingstraumernb_NO
dc.subjectpsykiske vanskernb_NO
dc.titleDen pedagogiske relasjonens varige kvaliteter : en litteraturstudie om den pedagogiske relasjon til elever med komplekse traumer.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber163nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel