Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? : en studie om fenomenet medvirkning sett fra pedagogenes synsvinkel
Abstract
Oppgavens tittel og formål
Denne studien har følgende problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? Vi valgte denne problemstillingen fordi vi begge gjennom utdanning og praksis i barnehagen opplevde at det fantes et forholdsvis bredt spekter av tolkninger og forståelser rundt barns medvirkning som begrep og som fenomen. Vi hadde som utgangspunkt for vårt master-prosjekt et ønske om å få vite noe om hvilke opplevelser barna selv har av medvirkning, men forberedelser til og gjennomføring av samtaler med barn om emnet gjorde det tydelig for oss at vi måtte først ha klart for oss hva vi selv legger i begrepet, og hva andre pedagoger legger i det. Denne oppgaven er derfor et forsøk på å finne ut hvordan en gruppe med pedagoger forstår barns medvirkning, og å se disse refleksjonene i lys av forskjellige perspektiver fra faglitteraturen.
Metode
I denne studien var det naturlig at vi valgte en kvalitativ tilnærming. Vi brukte først mye tid på å få oversikt over hvordan faglitteraturen beskrev medvirkningsbegrepet, og her har vi med oss en del litteratur fra vårt opprinnelige prosjekt hvor vi forsøkte å tolke barns opplevelse av medvirkning. Med inntrykk og ideer fra faglitteraturen, egne erfaringer fra arbeidspraksis og refleksjoner rundt intervju med barn, utarbeidet vi en intervjuguide for intervju med pedagoger med spørsmål om ulike sider ved fenomenet medvirkning. Vi intervjuet barnehagelærere som hadde ansvar for barn i ulike aldersgrupper og som representerte forskjellige barnehager.
Resultater og drøfting
Vårt fokus i denne oppgaven var å få et innblikk i barnehagelæreres forståelse av barns medvirkning, etter som vi selv opplevde dette som et komplekst begrep med flere tolkningsmuligheter. Kort fortalt har vi gjennom litteraturstudier og samtaler med barnehagelærere oppdaget at barnehagelærere har forskjellige forståelser for barns medvirkning som begrep og som fenomen, og at de praktiserer medvirkning på forskjellige måter. Dette ser vi på som et naturlig resultat av det at barns medvirkning er et mangfoldig begrep som kan tolkes ulikt og som operasjonaliseres i ulike kontekster i barnehagesektoren. I oppgaven drøfter vi barns medvirkning fra et normativt perspektiv, fra et maktperspektiv, fra et kommunikasjonsperspektiv, fra en motivasjonsperspektiv og fra en utdanningsfilosofisk perspektiv. Til slutt foreslår vi et analyse- og refleksjonsverktøy som vi utviklet for å analysere svarene fra informantene, men som vi håper også kan brukes i praksisfeltet for å heve bevisstheten rundt hvordan barns medvirkning praktiseres i barnehagen.