"Dannelse gjennom kommunikasjon i sosiale medeier" : en litteraturstudie av hvordan kommunikasjonen som foregår i sosiale medier påvirker dannelsebegrepet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2675760Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne forskningen har vært å se om den kommunikasjonen vi har fått gjennom sosiale medier, kan være med på å endre måten vi oppfatter dannelsebegrepet på. Dette er en problemstilling som er svært relevant i vår tid og i vårt samfunn, og som er meget viktig og interessant. Dannelsebegrepet er et begrep det kan være vanskelig å forstå, det har derfor vært relevant å se begrepet i et historisk perspektiv.
Oppgaven tar startutgangspunkt i «bildung»-tradisjonen. Lars Løvlie sin teknokulturelle danningsteori har også vært sentral i denne oppgaven for å vise at dannelsebegrepet forandres gjennom kommunikasjonen i sosiale medier. Det har altså blitt foretatt en litteraturstudie for å belyse problemstillingen på mest mulig optimal måte. I oppgaven ser en at en fornyelse av dannelsebegrepet kan vært smart, denne fornyelsen gir også begrepet et nytt navn, nemlig en teknokulturell dannelse. Dette kan også kalles en digital dannelse. Hva en digital dannelse vil si, er også et spørsmål som blir drøftet i oppgaven. Kommunikasjonen som oppstår i sosiale medier er et fenomen som forandrer store deler av menneskets virkelighetsoppfatning og hvordan man blir påvirket i eget liv.