dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette søkelys på den pedagogiske lederens rolle og fordype seg i hvordan denne lederrollen kan utvikles. Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan arbeider styrer for å styrke ledelseskompetansen til de pedagogiske lederne i barnehagen? De pedagogiske lederne står i en kompleks lederrolle, som består av mange arbeids- og ansvarsoppgaver, og de møter på flere utfordringer daglig. Forskningens fokus var å finne ut av hvilke metoder styrerne kan ta i bruk for at de pedagogiske lederne skal kunne videreutvikle seg som ledere. Det blir gjort rede for teori som tar utgangspunkt i barnehageledelsen. Her blir blant annet ledelse som funksjon omtalt, som er et perspektiv som har vært mye anvendt når man prater om ledelsen i barnehagen. Pedagogisk ledelse og teamledelse blir også nevnt, som kan være relevant for utøvelsen av ledelsen i barnehagen, ettersom det kan bidra til utvikling av kompetanser. Videre blir teori om veiledning og refleksjon lagt frem, samt teori om lederidentitet. I denne studien er det blitt anvendt en kvalitativ tilnærming, og intervju har blitt brukt som datainnsamlingsmetode. Dybdeintervjuene har blitt gjennomført i en kommunal basebarnehage, en privat fireavdelingsbarnehage, samt en privat toavdelingsbarnehage. Både styrer og en pedagogisk leder fra hver av barnehagene har deltatt i intervjuene. Gjennom funn fra datamaterialet, blir det presentert seks ulike temaer: Barnas beste, Rollen som pedagogisk leder, Veiledning og refleksjon, Beslutninger, Ledelsesutfordringer og Tilegnelse av ny kunnskap. Disse temaene bidrar til å belyse masteroppgavens forskningsspørsmål, samt underspørsmål, og er blitt drøftet opp mot den utvalgte teorien. Funn i studien tyder på at utvikling av kompetanse skjer i formelt i lederteamet, samt individuelt mellom styrer og pedagogisk leder. I tillegg kommer det blant annet frem at veiledning og refleksjon er fremtredende metoder som blir mye brukt av styrerne i de tre forskjellige barnehagene, når det gjelder utvikling av kompetanse | en_US |