Analoge lærere i en digital tid : en studie av bakgrunn til og arbeidssituasjonen for lærere "med under middels" digital kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280951Utgivelsesdato
2015-04-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål
Målet med arbeidet var å få en forståelse for bakgrunn og arbeidssituasjon til lærere
med under middels digital kompetanse. Hvorfor mente disse at de hadde lav
kompetanse og hvordan de opplevde de dette?
Metode
For å finne dette gjorde jeg en empirisk undersøkelse. Det var nødvendig å
forankre dette i relevant faglitteratur. Jeg valgte et utforskende design basert på en
kvalitativ tilnærming og dybdeintervju av 6 lærere. Intervjuene ble analysert og
utdrag ble knyttet til koder for identifisere uttalelser (Kvale m.fl. 2012:208).
I arbeidet med å analysere intervjuene har jeg gått frem og tilbake
mellom deler det vil si de enkelt utsagn og helheten det vil si hele intervju eller
biografier (Kvale m.fl. 2012:216). Jeg prøvde å finne meningen i ved å vurdere i tre
ulike fortolkningskontekster selvforståelse, kritisk forståelse basert på sunn fornuft og
teoretisk forståelse (Kvale m.fl.2012:220). En nyttig referanse var resultat fra
undersøkelsene til ITU Monitor (Arnseth m.fl. 2009; Hatlevik m.fl. 2009).
Hovedkonklusjoner
De lærerne som ble intervjuet i denne undersøkelsen hadde en bred
forståelse av begrepet digital kompetanse (ITU 2009:1).. De som mente de hadde
”under middels digital kompetanse” viste allikevel mest til tekniske ferdigheter og
kjennskap til hvor de kunne finne faglige ressurser når de skulle sin kompetanse.
Det kom frem ulike årsaker til at 4 av de utvalgte lærerne mente de
hadde ”under middels” digital kompetanse. En av de utvalgte lærerne hadde
problem med å både bruke digital verktøy og med å tilegne seg kompetanse på
grunn av fysiske reaksjoner på elektromagnetisk stråling. Kravet i LK06 om digital
ferdigheter i alle fag kan i verste fall bety et yrkesforbud for lærer med dette
problemet.
Mangel på tid kom frem som en viktig forklaring på at noen lærere har
digital kompetanse under middels. Dette kan skyldes en feil i skolesystemet der det
blir innført ny teknologi og nye krav uten at det blir tilført tid til opplæring og øving.
Dette problemet kan også forklares ut fra den enkelte lærer som av ulike årsaker ikke
har prioritert å bruke tid til å øke sin digitale kompetanse.
Ut fra det som kommer frem i samtalene med informantene er faste
møtepunkt hvor kolleger med god samvittighet kan veilede hverandre i digitale
verktøy en vei til bedre kompetanse. Eksterne og interne kurs må ikke bli engangs
tiltak, men følges opp for å vedlikeholde kunnskaper og ferdigheter. Dette er spesielt
viktig fordi at digitale verktøy utvikler seg hele tiden.
Et overraskende funn i dette arbeidet var at ingen av de utvalgte
egentlig hadde lav digital kompetanse. Det kan være naturlig å stille spørsmål om
gruppa av lærere med lav kompetanse har gått ut av skolen eller har fått øket sin
kompetanse gjennom ulike tiltak.