Show simple item record

dc.contributor.authorLorange, Carl Andreas
dc.contributor.authorSjaastad, Jørgen
dc.contributor.authorCarlsen, Martin
dc.date.accessioned2022-10-19T11:21:48Z
dc.date.available2022-10-19T11:21:48Z
dc.date.created2022-09-15T10:34:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationUNIPED. 2022, 45 (3), 219-232.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027044
dc.description.abstractI denne artikkelen analyserer vi grunnskolelærerstudenters respons på en eBok-basert undervisningsform i matematikk. Denne eBoka besto av oppgaver med både skriftlige og videobaserte løsningsforslag. Oppgavene ble hentet fra tidligere gitte eksamensoppgaver knyttet til nasjonal deleksamen i matematikk. Formålet var å undersøke: a) hvordan studentene benyttet de ulike læringsressursene i eBoka, og b) på hvilke måter studentens bruk av læringsressursene hadde pragmatisk og epistemisk verdi (Artigue, 2002). Analysene bygger på kvantitative og kvalitative data fra en spørreundersøkelse (N = 60) om bruk av eBoka og viser at nesten alle studentene benyttet de videobaserte løsningsforslagene, mens litt under halvparten benyttet de skriftlige løsningsforslagene. Studentenes respons gir uttrykk for den pragmatiske verdien av bruken av læringsressursene. De fikk tips både i begynnelsen av løsningsprosessen og underveis om hvordan oppgavene kan løses, samt en sjekk på om de hadde løst oppgavene korrekt. Studentenes respons gir også uttrykk for den epistemiske verdien av bruken av læringsressursene. De fikk hjelp til å forstå hva oppgavene spurte om, de fikk hjelp til å forstå sin egen løsningsprosess, og de oppdaget andre måter å løse oppgavene på. Dette viser at eBoka ga grunnlag for matematisk meningsskaping blant grunnskolelærerstudentene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleGrunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikken_US
dc.title.alternativeGrunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber219-232en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.3.6
dc.identifier.cristin2051915
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal