Relasjonen voksen - barn og helsefremmende arbeid i barnehagen
Abstract
Temaet i studien er betydningen av relasjonen voksen - barn og helsefremmende i barnehagen. Fokus i problemstillingen er i tillegg å høre barnehagelæreres erfaringer med disse temaene. Innunder temaet relasjoner blir noen utfordringer med relasjonen voksen - barn drøftet og belyst. Herunder blir disse temaene presentert: Anerkjennelse, den pedagogiske relasjonen, barn som subjekt, asymmetri i relasjonen og omsorg i relasjonen.
Problemstillingen i denne studien er:
Hvordan erfarer barnehagelærere betydningen av relasjonen mellom voksen - barn, i lys av barnehagens helsefremmende arbeid?
Innunder denne problemstillingen blir tre tema undersøkt nærmere. Disse er:
• Begrepet relasjoner og ulike syn på relasjonen voksen - barn
• Barnehagelæreres erfaringer med relasjonsarbeid i barnehagen
• Psykisk helse og helsefremmende arbeid i barnehagen
Formålet med studien er å bidra til å sette fokus på relasjonen voksen - barn i barnehagen og betydningen av denne. Studien ønsker å se relasjoner i lys av det helsefremmende arbeidet som barnehagen er pålagt å drive. I Lov om barnehager (2005) står det at «barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne forskjeller» (§2). I tillegg skal barnehagen fremme helse, trivsel, lek og læring (§ 41). Studien ønsker å løfte frem barnehagelærerens stemme og høre om deres erfaringer med relasjoner og helsefremmende arbeid.
Teoretisk ramme i studien innbefatter forskere og teoretikere som har fremmet viktigheten av relasjonen voksen - barn og som fremmer betydningen av denne i barnehagen. En del teorier vektlegger også det helsefremmende arbeidet i barnehagen spesielt. Noen av dem som danner den teoretiske rammen i denne studien er; Drugli (2010, 2018), Bae (1995, 2006, 2007, 2011), Sævi (2007, 2013,2015, 2022), Melvold (2018, 2019) og Spurkeland (2020).
I denne studien er det benyttet kvalitativ tilnærming i form av semistrukturert intervju. Tre barnehagelærere er intervjuet om deres erfaringer med relasjoner sett i lys av helsefremmende arbeid i barnehagen. Det ble i forkant utarbeidet en intervjuguide som utgangspunkt for intervjuene. Dette skulle sikre at de ulike intervjuene hadde samme utgangspunkt og rammer. I tillegg var det rom for at informantene kunne snakke om det de selv ønsket å løfte frem i forhold til helsefremmende arbeid i barnehagen. Intervjuene ble tatt opp på lydfil og ble i etterkant transskribert og anonymisert.
Sentrale funn viser at barnehagelærerne fremhever viktigheten av relasjonen voksen - barn i barnehagen. De fremmer betydningen av voksne sitt ansvar for relasjonene og faren med det asymmetriske forholdet som er til stede i relasjonen voksen - barn. Informantene i studien ser en sammenheng mellom relasjonen voksen - barn og det helsefremmende arbeidet i barnehagen. De understreker betydningen som gode voksen - barn - relasjoner kan ha for barns psykiske helse. Det fremkommer tre områder som informantene mener er vesentlige for å fremme barnas helse i barnehagen. Disse er lek, barns medvirkning i barnehagen og viktigheten av å møte barnas følelser.