Blar i NLA Brage på emneord "pedagogikk"
Viser treff 101-120 av 135
-
PP-tjenesten og systemarbeid i skolen : "Hvilke tanker har PP-rådgivere om egne muligheter for å kunne drive systemarbeid i skolen?"
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er PP-tjenesten og systemarbeid i skolen. Det har i de senere år blitt rettet et økt fokus mot pedagogisk- psykologisk tjeneste, og hvordan tjenesten best mulig kan bistå skolen i det ... -
Psykisk helse blant elever i et rådgiverperspektiv
(Master thesis, 2018)Bakgrunn for oppgaven Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvilken innvirkning prestasjonspress kan ha på elevers psykiske helse i et samfunn som i større grad enn tidligere setter krav og forventninger til de unge. ... -
Psykisk helse i skolen : en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med implementering av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2021)Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tematikk er nytt fra høsten 2020 med innføringen av ny nasjonal læreplan, LK20. Denne studien handler om hvordan lærere i norsk ungdomsskole jobber med å implementere det nye ... -
Relasjonsbygging i praksis og tanke : eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for oppgåva Med denne oppgåva har eg hatt eit ynskje om å sjå på korleis lærarar samhandlar med elevane sine i skulekvardagen og korleis dei bygger relasjonar i praksis. Eg ynskjer og å høyre kva lærarane som ... -
Relasjonsledelse : en studie av lederes erfaringer med Jan Spurkelands relasjonsledelse
(Master thesis, 2013-02-11) -
"Se barnet og ikke problemene" - om hvordan førskolelærere opplever barn med problematferd i barnehagen
(Master thesis, 2012-10-11) -
"Se meg - før jeg slår" : en kvalitativ studie om personalets relasjonskompetanse i møte med barnehagebarn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet: Formålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan barnehagepersonalet tar i bruk sin relasjonskompetanse i møte med barn som viser utfordrende atferd. De relasjonelle møtene ... -
Skolehund som spesialpedagogisk ressurs : en kvalitativ studie om hvordan hundeassistert pedagogikk for elever med ADHD kan forstås i et inkluderingsperspektiv.
(Master thesis, 2022)Hundeassistert pedagogikk er et forskningsfelt i stadig utvikling, og studier viser at hunder kan bidra som unike læringsressurser for elever i pedagogisk sammenheng. Hunder har blant annet vist å kunne være betydelig ... -
Skolelederes rolle i arbeid med konflikter i personalgruppen
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet «Skolelederes rolle i konfliktarbeid i personalgruppen». Studien har følgende problemstilling: «Hvordan forstår skoleledere sin rolle i konfliktarbeid i personalgruppen?». Jeg ... -
Skulen som lærande organisasjon : kompetanseutvikling og systemretta arbeid
(Master thesis, 2009-07-10) -
Sosial kompetanse : drøfting av skolens styringsdokumenter i lys av teoretiske perspektiver
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å studere hva som kjennetegner begrepet sosial kompetanse, og å kunne gi en begrepsdefinisjon. Vi hadde som målsetting å finne ut av hva de ulike styringsdokumentene til ... -
Sosial kompetanse i skolefritidsordningen : en kvalitativt studie av SFO som mulig arena for utvikling av sosial kompetanse
(Master thesis, 2015-03-09)Forskningsspørsmål: Hvordan vektlegges utvikling av sosial kompetanse hos funksjonshemmede barn i ulike skolefritidsordninger? I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt SFO-lederes holdninger rundt SFO som pedagogisk ... -
Språket som verktøy til samhandling : en kvalitativ undersøkelse om pedagogers erfaringer med Karlstadmodellen - en språktreningsmodell for barn med språkvansker
(Master thesis, 2013-11-04)Sammendrag I arbeidet med denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvilke erfaringer pedagoger har ved bruk av Karlstadmodellen i språktrening for barn med språkvansker. Dette er gjort ved å foreta en kvalitativ ... -
Subjektivering som motsvar til radikalisering : en kvalitativ studie av tre menneskers subjektive erfaringer og refleksjoner, sett i en krysskulturell kontekst
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har som mål å belyse hvordan arbeidet med subjektiverende inkludering i skolen kan hindre radikalisering, sett i en krysskulturell kontekst. Jeg fremmer derfor tre norske kvinner sine subjektive erfaringer ... -
Særskilt språkopplæring : hva mener lærere i grunnleggende norsk i Stavanger kommune om dagens praksis overfor minoritetsspråklige elever?
(Master thesis, 2016-08-16)Bakgrunn og problemstilling: Økende innvandring gjør at opplæring av minoritetsspråklige elever er et svært aktuelt tema, men det er også et tema som er kontroversielt i den offentlige debatten. Opplæringsloven (1998) ... -
Takt og tone : det viktige møtet : en kvalitativ undersøkelse av det relasjonelle møtet mellom barnehagestyrere og sine ansatte
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har fått tittelen Takt og Tone – Det viktige møtet, og gjennom seks ulike historier, har jeg prøvd å få frem ulike sider ved verdibasert ledelse. Gjennom intervju har jeg dannet meg et bilde av ulike valg ... -
Tenåring med oppdrageransvar : en kvalitativ undersøkelse av tenåringsmødres opplevelser av og refleksjoner om autoritet og frihet i oppdragelsen
(Master thesis, 2015-09-22)Når en jente mellom 15-19 år blir mor, går hun under kategorien tenåringsmor (Lappegård, 2000). Tenåringsmødre er en forholdsvis liten gruppe i Norge og skiller seg gjerne ut, eller de opplever selv at de skiller seg ut, ... -
TIOBA/EIBI- foreldres opplevelse av stress og mestring : en kvalitativ studie av hvordan TIOBA/EIBI påvirker foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse sin opplevelse av stress og mestring
(Master thesis, 2019)Å få et barn med autismespekterforstyrrelse (ASD) kan medføre en rekke vansker for foreldre og familien rundt, uavhengig av alvorlighetsgraden av autisme (Pottie og Ingram, 2008, s. 855). Forskning indikerer at denne ...