Blar i NLA Brage på tittel
Viser treff 253-272 av 448
-
La oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling
(Master thesis, 2016-09-05)Temaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i bergensskolene påvirker dialogen mellom ... -
Learning Analytics Based on Streamed Log Data from a Course in Logic
(Peer reviewed; Book chapter, 2023)This paper describes the analysis of streamed log data generated from the use of two specific e-learning tools in the context of a basic logic course taught and evaluated at Aalborg University, Denmark, during the period ... -
Ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole : forståelser og erfaringer med inkludering og spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole. Studien tar sikte på å få innsikt i hvordan rektor og spesialpedagogiske koordinator ved ulike skoler forstår inkludering ... -
Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie
(Chapter, 2023) -
Lek og sosial læring i skolen
(Master thesis, 2022)Tema for denne avhandlingen er lek og sosial læring i skolen. Hovedformålet med prosjektet har vært å finne ut mer om hvordan lek kan bidra til sosial læring for de yngste elevene i skolen. Det har også vært av interesse ... -
Lex Dei et lex hominum : hva er loven - og hvordan skal den anvendes? : en studie i Martin Chemnitz' forståelse av loven i gjendrivelsen av Trientkonsilet
(Master thesis, 2016-06-29)Jeg drøfter i denne masteravhandlingen hvordan Chemnitz forstår og mener man skal anvende loven. Dette gjør jeg i lys av kapittelet De bonis operibus i Examen Concilii Tridentini. I avhandlingens første del1 drøfter jeg ... -
Literacy og integrering : språkopplæring for minoritetsspråklege vaksne med liten skulebakgrunn i lys av kritisk pedagogikk
(Master thesis, 2014-11-25)Oppgåva omhandlar språkopplæring for vaksne innvandrarar med særleg fokus mot deltakarar med liten skulebakgrunn frå heimlandet. Språklæring er i dag framheva som eit viktig integreringspolitisk verkemiddel. Integrering ... -
Lived religion i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres forståelse av begrepet lived religion og på hvilke måter det blir synliggjort i KRLE-undervisningen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å studere og få et overblikk over forståelsen og utbredelsen av begrepet lived religion blant et utvalg lærere. Oppgavens problemstilling er: Hvilken forståelse har et utvalg ... -
Lived Space and Support as Interrelated Phenomena in the Context of Young People with Mental Health Problems
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Livsmestring i barnehagen
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å se nærmere på begrepet livsmestring som i løpet av de seneste år, har kommet inn også i barnehagen. Dette er et begrep jeg fant utfordrende å få en fullstendig forståelse av og med tanke på ... -
Livsmestring i lærebøker. Hvordan skjønnlitterære tekster i lærebøker åpner for arbeid med narrativ identitet og elever sin identitetsutvikling som en del av livsmestring i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærebøker i norsk, utgitt etter fagfornyelsen, bidrar til å jobbe med narrativ identitet og identitetsutvikling, som en del av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i ... -
Livssynsteori som perspektiv ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen
(Chapter, 2020)Livssyn var godt etablert i læreplaner på journalistutdanningen da institusjonen i 1996 fikk sitt første akkrediterte studium og ble Mediehøgskolen Gimlekollen (MhG). I årene som fulgte, ble livssynsteori integrert som ... -
Long-term outcomes at 24- and 36-month follow-up in the intervention arm of the randomized controlled trial of Prompt Mental Health Care
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Loven i holdning og handling. For barnas trygghet og trivsel
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har blitt til på bakgrunn av eget engasjement og erfaring. I 2020 ble det vedtatt en endring i barnehageloven der det ble tilført et nytt kapittel knyttet til det psykososiale miljøet i barnehagen. Loven ... -
Luchadoras : hvordan kvinner wrestler med sin egen kjønnsidentitet i Bolivia
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hva som kjennetegner kjønnsidentitet for kvinner i Bolivia, og om eventuelle endringer avgrenset til Evo Morales sin presidentperiode fra 2006 til 2019. Forskningsprosjektet ... -
Lufthavets dissidenter. En undersøkelse av elevers forståelse/misforståelse av klima, ozonlag og andre miljøutfordringer
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne oppgaven var å avdekke vanlige misforståelser elever har om klima/global oppvarming, ozonlag og andre miljøutfordringer og hvor de har lært om disse tema. Teorikapittelet består av en gjennomgang ... -
‘Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at ... -
Læreplanens spenningsfylte fremstilling av bærekraftundervisningen En undersøkelse av læreplanens intensjoner og læreres erfaringer.
(Master thesis, 2022)Formålet for denne fagdidaktiske masteroppgaven er å undersøke hvordan arbeidet mot en bærekraftig utvikling foregår og oppleves av lærere i skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i ... -
"Læreren visket ut stemmen min, sakte men sikkert" : en kvalitativ undersøkelse om hvordan elever beskriver sitt møte med lærere de opplever krenker og mobber dem
(Master thesis, 2018)Temaet for denne masterstudien er hvordan elever opplever å bli krenket og mobbet av lærere. Fokuset er hvordan disse opplevelsene kan påvirke dem, både når de går på skolen og i ettertid. Mitt forskningsspørsmål har vært: ...