Blar i NLA Brage på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 21-40 av 143
-
"Det er heilt klart vi er motstraums" : ein kvalitativ studie om heimearbeidande foreldres omsorg og oppseding for sine barn
(Master thesis, 2015)I dagens moderne samfunn har familiens rolle og posisjon endra seg markant. Barnehagen har fått ein sentral plass i familien, der nærare 80% av landets eittåringar går i barnehage. Den politiske semja omkring barnehagen ... -
Det er lov å bruke skjønn : en kvalitativ undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner rundt skjønn - i et profesjonsperspektiv
(Master thesis, 2022)Dette er en profesjonsrettet masteroppgave, som undersøker skjønn som profesjonsbegrep for barnehagelærere. Formålet med oppgaven er å tydeliggjøre barnehagelæreres profesjonalitet ovenfor seg selv. Ved at barnehagelærere ... -
"Det er mye i det generelle som kan brukes i det spesielle" : PP-rådgiveres tanker om minoritetsspråklige grunnskoleelever som henvises til PP-tjenesten
(Master thesis, 2017)Avhandlingen omhandler temaet minoritetsspråklige grunnskoleelever og spesialundervisning. Per. 1. januar 2016 bodde det 1 127 400 barn under 18 år i Norge. 36 % av disse er barn og unge med innvandrebakgrunn (Statistisk ... -
"Det er som om de har levd flere liv". En kvalitativ studie av norsklæreresbruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne
(Master thesis, 2023)Hva er norsklæreres erfaringer med bruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne på barneskolen? I denne masteroppgaven blir dette spørsmålet utforsket gjennom bruk av kvalitativ metode i form av et ... -
Digitale hjelpemidler i arbeidet med leseforståelse for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er digitale hjelpemidler i arbeider med leseforståelse for minoritetsspråklige elever. Fokuset i denne oppgaven blir primært på lærere som underviser i 4.-7.trinn, i ordinære klasser. ... -
Dilemmaer og ledelse : en kvalitativ studie om hvilke dilemmaer seks rektorer opplever å stå i etter at kapittel 9A i opplæringsloven ble endret i 2017
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få frem erfaringsbasert kunnskap om hvilke dilemmaer rektorer opplever å stå i etter at kapittel 9A i opplæringsloven ble endret i 2017. Problemstillingens ordlyd samsvarer med ... -
Dokumentasjonsplikt i skolemiljøsaker : i spenningsfeltet mellom tillit og kontroll
(Master thesis, 2020)Opplæringslovens kapittel 9A, ofte omtalt som elevenes arbeidsmiljølov, ble revidert med virkning fra 1. august 2017. Før den endelige lovendringen ble vedtatt, ble det gjennomført en omfattende høringsprosess. Denne ... -
Drama som metode i KRLE-faget. Om utforsking av religiøse fortellinger, med henblikk på Exodusfortellingen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven henvender seg til lærerutdannere, lærerstudenter og lærere i grunnskolen - især innen KRLE-faget, men også andre lærere med interesse for bruk av drama som metode i ulike fag. Den overordnede ... -
Dysleksi og matematikk. En kvalitativ studie om elever med dysleksi og deres tilnærming til tekstoppgaver i matematikk.
(Master thesis, 2023)Masterprosjektets formål har vært å utforske hvilke strategier og opplevelser elever med dysleksi har knyttet til tekstoppgaver i matematikk. Prosjektets forskningsspørsmål er: Hvilke strategier benytter tre elever med ... -
"Døren min er alltid åpen!" En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagestyrere beskriver sitt arbeid med å motivere sine medarbeidere
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien er hvordan barnehagestyrerne beskriver sitt arbeid med motivasjon blant medarbeiderne sine. Mitt forskningsspørsmål er: «Hvordan beskriver barnehagestyrere sitt arbeid med å motivere sine medarbeidere?» ... -
Ekskursjoner i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres vurderinger og refleksjoner om arbeidsmåten
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven har som formål å utforske refleksjoner hos et utvalg lærere i deres syn på ekskursjoner. Hensikten med undersøkelsen er å få innsikt i læreres vurderinger når det gjelder ekskursjoner som arbeidsmåte i ... -
Elevers tankesett i møte med krevende matematikkoppgaver
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven var å undersøke elevers tankesett og dets kjennetegn i møte med krevende matematikk oppgaver. Dataen er hentet inn i tre trinn. Først en spørreundersøkelse for å kartlegge fire elevers tankesett. ... -
Emosjonell kompetanse i barnehageledelse : en kvalitativ studie av tre barnehagestyreres opplevelse rundt emosjonenes betydning for utøvelse av ledelse, med vekt på beslutninger
(Master thesis, 2021)Formålet med studien Denne oppgaven har fått tittelen «Emosjonell kompetanse i barnehageledelse», hvor jeg gjennom tre ulike samtaler har prøvd å få frem emosjonelle sider ved barnehageledelse. Formålet med oppgaven har ... -
En kvalitativ studie av elever sin opplevelse av medvirkning i undervisningen
(Master thesis, 2017)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å bevisstgjøre meg selv på hvordan jeg tilrettelegger for og bruker elevenes medvirkning i undervisningen. For å få innblikk i elevenes opplevelse av medvirkning har jeg ... -
En kvalitativ studie av ledere i kristne videregående skoler med fokus på skolenes kristne profil og egenart
(Master thesis, 2019)Kristne friskoler og ledelse er overordnet tema for denne masteroppgaven. Oppgaven handler om hvordan ledere ved kristne videregående skoler oppfatter og iverksetter sitt oppdrag for å beholde og videreføre skolens ... -
En kvalitativ studie om barnehagestyreres opplevelser og forståelse av konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven handler om hvordan barnehagestyrere opplever og forstår konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen. Studien fremstilles fra et ledelsesperspektiv, hvor barnehagestyrernes ... -
En kvalitativ studie om hvordan barnehagelærerne opplever implementeringsstrategien valgt i Språkløyper
(Master thesis, 2019)Barnehagesektoren har de siste årene vært preget av hyppige endringsinitiativ (Ertesvåg & Roland, 2013, ss. 13-16; Gotvassli, 2014, ss. 17-18). Denne studien er rettet mot hvordan barnehagelærerne opplever endringsinitiativene ... -
En kvalitativ tekstanalyse av hvordan islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen - med læreboken 'Store spørsmål 5-7' og tv-serien 'Jakten på den perfekte tro' som case
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan religionen islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen med læreboken ‘Store spørsmål 5-7’ og tv-serien ‘Jakten på den perfekte tro’ som case. Selv om religion fremstilles ... -
En kvalitativ undersøkelse av fem barnehagelæreres erfaringer i bruk av programmet Grønne tanker - glade barn
(Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk, utarbeidet av Berit Helle Hatlebrekke (berit_helle@hotmail.no) våren 2018. Avhandlingen er en empirisk studie av fem barnehagelærere sine erfaringer med ... -
En observasjonsstudie av medialisering i KRLE-klasserommet. Hvordan blir medias fremstilling av religion, med vekt på islam, presentert, diskutert og snakket om i KRLE-undervisningen for 9. og 10. trinn?
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser til at medialisering av religion oppstår i klasserommet. I denne oppgaven er formålet mitt å få en dypere forståelse av hvilke praksiser som kommer til uttrykk i KRLE-undervisning hvor medias ...