Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 154
-
Individuelle opplæringsplaner og inkludering : en dokumentanalyse av individuelle opplæringsplaner
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag. Målet om en inkluderende skole står sterkt i dag, og til tross for politiske målsetninger om å redusere behovet for spesialundervisning, viser undersøkelser en markant økning i spesialundervisning under ... -
Asymmetri i den pedagogiske relasjonen : uttrykk, dilemma og konsekvensar
(Master thesis, 2013-11-07)Samandrag I denne masteravhandlinga er temaet ”Asymmetri i den pedagogiske relasjonen”. I studien min freister eg å vise korleis fenomenet asymmetri kjem til uttrykk gjennom eit utval lærarar sine refleksjonar. Uttrykk ... -
"Det blir en ny hverdag, men man lærer den å kjenne" : en kvalitativ undersøkelse av seks søskens refleksjoner knyttet til det å vokse opp med en bror eller søster med utviklingshemming
(Master thesis, 2013-11-18)Sammendrag: Denne avhandlingen setter fokus på hvordan det oppleves å være søsken til en bror/søster som har utviklingshemming. På bakgrunn av tidligere forskning, artikler, internettsider og skjønnlitteratur om temaet ... -
"Veiledning av nyutdannede lærere"
(Master thesis, 2013-11-19)SAMMENDRAG Frafall av lærere i skolen er ikke et ukjent fenomen, og ifølge Utdanningsforbundet slutter omkring en tredjedel av lærerne i løpet av de første tre til fem årene i yrket. Det kan føre til lærermangel i skolen ... -
PALS - Positiv atferd og støttende læringsmiljø i skolen : førebyggjande for risikoutsette barn?
(Master thesis, 2013-11-19)Samandrag Formål og problemstilling: Formålet med forskingsarbeidet er å undersøke om det er forskjell på skular som gjennomfører tiltak etter PALS-programmet og skular som har andre tilnærmingsmåtar til åtferdsvanskar i ... -
Omsorg i den pedagogiske relasjonen : en kvalitativ studie av noen situasjoner i barnehagen der sentrale dilemma ved omsorg kommer til uttrykk
(Master thesis, 2013-11-27)Sammendrag Jeg har i denne oppgaven satt fenomenet omsorg på agendaen, og jeg har med den Kontinentale pedagogiske tradisjonen som pedagogisk-filosofisk fundament og en hermeneutisk fenomenologisk intensjon, stilt spørsmålet ... -
Minoritetsspråklige elever i Norge og Skottland : en komparativ studie av skolerelaterte forklaringer til at prestasjonsgapet mellom minoritetsspråklige elever og majoritetsspråklige elever i lesing på landets hovedspråk er større i Norge enn i Skottland
(Master thesis, 2014-01-29)Sammendrag Tittel: Minoritetsspråklige elever i Norge og Skottland- en komparativ studie av mulige skolerelaterte forklaringer til at minoritetsspråklige elever presterer bedre i Skottland enn i Norge i lesing på landets ... -
"Alle gjør alt" : hvordan pedagogiske ledere leder og organiserer assistenter i base- og avdelingsbarnehager : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2014-02-21)I denne studien har formålet vært å finne ut hvordan de pedagogiske lederne leder og organiserer assistentene i ulike barnehageformer; avdelingsbarnehager og basebarnehager. I de senere årene har norsk barnehagesektor ... -
Et litteraturstudie i pedagogikk med vekt på hva læring hos den enkelte deltaker i team i lærende organisasjoner har å si for teamet og den lærende organisasjonens utvikling
(Master thesis, 2014-04-09)Dette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved NLA Høgskolen i Bergen. Masteravhandlingen omhandler hva læring hos deltakerne i team som arbeider i lærende organisasjoner har å si for teamets og organisasjonens ... -
Foreldres opplevelse av egen mestring i kommunikasjon med sin hørselshemmede ungdom
(Master thesis, 2014-11-25)Formålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan foreldre erfarer egen mestring i interaksjon med sin hørselshemmede ungdom i hjemmesituasjonen. Studien baserer seg på fire kvalitative samtaleintervjuer hvor ... -
Forstå meg : en analyse av sentrale utfordringer i fellesskolens spesialundervisning i et salutogenetisk perspektiv
(Master thesis, 2014-11-25)Formålet med min forskning har vært å undersøke hva et utvalg dokumenter og forskningsarbeider anser som sentrale utfordringer i spesialundervisningen, og analysere funnene i et salutogenetisk perspektiv. Jeg har ønsket å ... -
Literacy og integrering : språkopplæring for minoritetsspråklege vaksne med liten skulebakgrunn i lys av kritisk pedagogikk
(Master thesis, 2014-11-25)Oppgåva omhandlar språkopplæring for vaksne innvandrarar med særleg fokus mot deltakarar med liten skulebakgrunn frå heimlandet. Språklæring er i dag framheva som eit viktig integreringspolitisk verkemiddel. Integrering ... -
Hvordan kan skolen legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring?
(Master thesis, 2014-11-25)Denne oppgaven handler om hvordan skolen kan legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring. Hvordan skolen kan hjelpe foreldre/foresatte1 til å bidra mer i elevens skolearbeid/ læringsarbeid2 ... -
Interkulturell rollelek i barnehagen : en empirisk studie av fem pedagogiske lederes forståelse av rollelek i den flerkulturelle barnehage
(Master thesis, 2014-12-11)Dette er en masteroppgave i pedagogikk, utarbeidet av Marion Oen (oenmarion@gmail.com) høsten 2014. Avhandlingen er en empirisk studie av hvordan fem pedagogiske ledere forstår rolleleken i egen flerkulturelle barnehage. ... -
"Det er heilt klart vi er motstraums" : ein kvalitativ studie om heimearbeidande foreldres omsorg og oppseding for sine barn
(Master thesis, 2015)I dagens moderne samfunn har familiens rolle og posisjon endra seg markant. Barnehagen har fått ein sentral plass i familien, der nærare 80% av landets eittåringar går i barnehage. Den politiske semja omkring barnehagen ... -
To streker under spørsmålet : spørsmålets potensial i kristen trosopplæring for tweens
(Master thesis, 2015-01-09)Formålet med denne studien har vært å bidra til økt kompetanse blant ledere i kristen trosopplæring for 10-13 åringer (tweens) gjennom å gi dem et mer bevisst forhold til spørsmålenes muligheter og utfordringer. Konkret ... -
De usynlige opplevelsene : pedagogikkens møte med ungdom og psykisk helse
(Master thesis, 2015-02-04)Utgangspunktet for denne masteravhandlingen er å se nærmere på pedagogikkens møte med psykisk helse i ungdomsskolen. Psykisk helse er et sentralt og viktig tema, som stadig blir en større utfordring for det enkelte menneske ... -
"Kamp om anerkjennelse" og "det oppbyggelige", en drøfting mellom to ulike tilnærminger i møte med den sjenerte eleven i klasserommet
(Master thesis, 2015-02-24)Anerkjennelsesbegrepet er komplekst, sammensatt og skiftende. Forskning viser at den sjenerte eleven i skolen har et behov for å bli sett og møtt av voksne som virkelig bryr seg (Lund, 2004; Drugli, 2011). Men allikevel ... -
"Å sjå gjennom rørsle" : Kva positive verknader kan motorisk meistring ha for ei heilskapleg utvikling hjå barnehageborn med svekka syn i alderen 5-6 år? Korleis kan bevisst tenking rundt vaksenrolla og bruk av rommet, bidra til erfaring, handling, initiativ og læring hjå born med svekka syn?
(Master thesis, 2015-02-25)Maurice Merleau- Ponty sin filosofi har kroppen i sentrum for all utvikling og sansing. Kroppen er personlegdomen sitt subjekt og det er gjennom kroppen vissheita tek form. Han er den fyrste innan fenomenologien som gir ... -
Capability development in an Ethiopian context : a study of the AKAKI College : "How does the AKAKI College in Ethiopia promote the development of capabilities for underprivileged female students?"
(Master thesis, 2015-02-27)Abstract: In this thesis there is a focus on providing and promoting capabilities through higher education for young underprivileged female students in Ethiopia. There are many reasons for discrimination. Firstly, these ...