Browsing Mastergradsoppgaver - Pedagogikk by Subject "barnehager"
Now showing items 1-17 of 17
-
A breath of fresh air : a qualitative study on outdoor play and learning in Norwegian barnehage
(Master thesis, 2013-09-27) -
"Alle gjør alt" : hvordan pedagogiske ledere leder og organiserer assistenter i base- og avdelingsbarnehager : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2014-02-21)I denne studien har formålet vært å finne ut hvordan de pedagogiske lederne leder og organiserer assistentene i ulike barnehageformer; avdelingsbarnehager og basebarnehager. I de senere årene har norsk barnehagesektor ... -
"Å sjå gjennom rørsle" : Kva positive verknader kan motorisk meistring ha for ei heilskapleg utvikling hjå barnehageborn med svekka syn i alderen 5-6 år? Korleis kan bevisst tenking rundt vaksenrolla og bruk av rommet, bidra til erfaring, handling, initiativ og læring hjå born med svekka syn?
(Master thesis, 2015-02-25)Maurice Merleau- Ponty sin filosofi har kroppen i sentrum for all utvikling og sansing. Kroppen er personlegdomen sitt subjekt og det er gjennom kroppen vissheita tek form. Han er den fyrste innan fenomenologien som gir ... -
Emosjonell kompetanse i barnehageledelse : en kvalitativ studie av tre barnehagestyreres opplevelse rundt emosjonenes betydning for utøvelse av ledelse, med vekt på beslutninger
(Master thesis, 2021)Formålet med studien Denne oppgaven har fått tittelen «Emosjonell kompetanse i barnehageledelse», hvor jeg gjennom tre ulike samtaler har prøvd å få frem emosjonelle sider ved barnehageledelse. Formålet med oppgaven har ... -
En kvalitativ studie om barnehagestyreres opplevelser og forståelse av konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven handler om hvordan barnehagestyrere opplever og forstår konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen. Studien fremstilles fra et ledelsesperspektiv, hvor barnehagestyrernes ... -
En kvalitativ studie om hvordan barnehagelærerne opplever implementeringsstrategien valgt i Språkløyper
(Master thesis, 2019)Barnehagesektoren har de siste årene vært preget av hyppige endringsinitiativ (Ertesvåg & Roland, 2013, ss. 13-16; Gotvassli, 2014, ss. 17-18). Denne studien er rettet mot hvordan barnehagelærerne opplever endringsinitiativene ... -
En kvalitativ undersøkelse av fem barnehagelæreres erfaringer i bruk av programmet Grønne tanker - glade barn
(Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk, utarbeidet av Berit Helle Hatlebrekke (berit_helle@hotmail.no) våren 2018. Avhandlingen er en empirisk studie av fem barnehagelærere sine erfaringer med ... -
"Grensesetting i barnehagen : en kvalitativ studie med tematisk analyse av pedagogiske lederes forståelse av grensesetting i barnehagen
(Master thesis, 2018)Formålet med forskningsarbeidet Denne studien retter et søkelys mot en praksis som stort sett tas for gitt i arbeidet med barn. Grensesetting anses som både naturlig og nødvendig. Dette forskningsarbeidet retter et kritisk ... -
Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? : en studie om fenomenet medvirkning sett fra pedagogenes synsvinkel
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel og formål Denne studien har følgende problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? Vi valgte denne problemstillingen fordi vi begge gjennom utdanning og praksis ... -
Iverksetting av kartleggingsverktøyet Språkpermen i barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2011-05-06) -
Livsmestring i barnehagen
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å se nærmere på begrepet livsmestring som i løpet av de seneste år, har kommet inn også i barnehagen. Dette er et begrep jeg fant utfordrende å få en fullstendig forståelse av og med tanke på ... -
Omsorg i den pedagogiske relasjonen : en kvalitativ studie av noen situasjoner i barnehagen der sentrale dilemma ved omsorg kommer til uttrykk
(Master thesis, 2013-11-27)Sammendrag Jeg har i denne oppgaven satt fenomenet omsorg på agendaen, og jeg har med den Kontinentale pedagogiske tradisjonen som pedagogisk-filosofisk fundament og en hermeneutisk fenomenologisk intensjon, stilt spørsmålet ... -
"Pedagogisk credo og ledelse av åpen barnehage"
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har blitt til i studie «Pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse» ved NLA Høgskolen i Bergen. Den handler om styrere og deres pedagogiske credo og utøvelse av ledelse i åpne barnehager. Formålet med ... -
Pedagogisk skjønn i møte med barn med utfordrende atferd : barnehagelæreres erfaringer med utfordrende atferd og betydning av pedagogisk skjønn
(Master thesis, 2015-09-11)Forskningsspørsmål Hvilken betydning kan pedagogisk skjønn ha i møte med barn med utfordrende atferd? Underspørsmål: Hva karakteriserer og forstår barnehagelærere som utfordrende atferd? Hva mener barnehagelærere at ... -
"Se barnet og ikke problemene" - om hvordan førskolelærere opplever barn med problematferd i barnehagen
(Master thesis, 2012-10-11) -
"Vi er blitt flinkere, men det går jo på at vi kjenner han litt mer" : hvilke profesjonelle dilemma erfarer en pedagogisk leder i møte med barn med atferdsvansker? : sett med vekt på rammeplanen og danning
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet Alle barn blir født med unike egenskaper og hvordan de blir møtt av verden vil være med å danne og forme de for resten av livet. Noen barn utfordrer sine omgivelser mer enn andre og får ... -
Å skynde seg sakte : en tematisk analyse av hvordan pedagogiske ledere opplever å fremme trygg tilknytning for ettåringer i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-29)Bakgrunn og formål: I dag er det mer vanlig enn uvanlig at barn begynner i barnehagen når de er ett år. I henhold til lov om barnehager har barn som er født innen 31. august rett på barnehageplass i påfølgende barnehageår ...