Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU)
Recent Submissions
-
Fysisk aktiv læring, et mangfold av muligheter og mer enn bare lek. «Så er det jo kanskje det som er fremtiden, føler jeg»
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker følgende problemstilling: Hvordan erfarer elever på 8. trinn matematikken gjennom fysisk aktiv læring? Ved å gå inn på elevenes erfaringer av denne undervisningsmetoden, søker vi ikke bare å ... -
Hvordan forebygge bekymringsfullt skolefravær? En studie av hvordan lærere forebygger bekymringsfullt skolefravær, og hvordan skolene tilrettelegger for arbeidet
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere i barneskolen uttrykker at de arbeider forebyggende mot utviklingen av bekymringsfullt skolefravær. Gjennom kvalitative semi-strukturerte intervju har tre ... -
DIGITALE LÆREBØKER I SAMFUNNSFAG. EN ANALYSE AV DEMOKRATI PÅ UNGDOMSTRINNET
(Master thesis, 2024)Vi har i denne masteroppgaven tatt for oss hvordan demokrati blir presentert i digitale lærebøker for 8. - 10. trinn. Vi drøfter hvordan demokrati presenteres i lærebøker for ungdomstrinnet. Utvalget av digitale lærebøker ... -
Digital dømmekraft på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven ser jeg på hvordan elever på 8. trinn uttrykker sin digitale dømmekraft knyttet til valg og bruk av sosiale medier. Gjennom et undervisningsopplegg, blir elevene utfordret til å reflektere rundt et dilemma, ... -
Bærekraftig utvikling i samfunnsfag. En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres forståelse av bærekraftig utvikling som tema i samfunnsfag
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: hvordan forstår samfunnsfaglærere bærekraftig utvikling som tema i samfunnsfag. Høsten 2020 startet implementering av en ny læreplan kalt fagfornyelsen fra 2020. ... -
Samfunnsfag boken i en digital tid. En kvalitativ studie om hvordan lærere på ungdomstrinn opplever læremidler i samfunnsfag.
(Master thesis, 2024)I dagens klasserom er digitale læremidler nesten en selvfølge og alle har en til en dekning på datamaskin. Dette gjør at også læremiddelpraksisen i skolen har endret seg til å være mer digital enn før. Læremidler spiller ... -
Lærerens refleksjoner rundt utagerende atferd. En kvalitativ studie av lærere på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke praksisen til tre lærere i møte med utagerende atferd. Gjennom tre kvalitative semi-strukturerte intervju, har det foregått en datainnsamling på hvordan informantene ... -
Kulturelt mangfold i samfunnsfag undervisningen. En kvalitativ studie av seks læreres beskrivelser av kulturelt mangfold i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er formålet å undersøke et utvalg læreres beskrivelser av arbeidet med kulturelt mangfold i undervisningen, samt deres refleksjoner rundt utfordringer og muligheter knyttet til dette temaet. Mangfold ... -
Sorg i skolen: Læreres faglige og sosiale tilrettelegginger. En kvalitativ forskning om læreres erfaring og arbeid med elever i sorg
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan elever i sorg kan få hjelp både faglig og sosialt i skolen. Hensikten har vært å få en bedre innsikt i temaet ettersom det er aktuelt, og lite nyere forskning på området. Vi ... -
Korleis forstår eit utval KRLE-lærarar omgrepet «forkynnande» i opplæringslova §2-4, med særleg tanke på undervisninga i klasserommet?
(Master thesis, 2024)KRLE-faget har følgjande forskrift i opplæringslova: «Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande» (Opplæringslova, 1998, §2-4). Føremålet med denne masteroppgåva var difor å undersøke nærarar korleis lærarar ... -
En kvalitativ tekstanalyse av dybdelæring i læreboka Store spørsmål 5-7.
(Master thesis, 2024)Dybdelæring er et begrep som står sentralt i den nye læreplanen LK20, og som har vært gjenstand for nyere forskning. Imidlertid viser flere studier at både lærere i skolen og andre fagpersoner er tvetydige når det gjelder ... -
Begrepet dybdelæring og dets påvirkning på KRLE-lærebøkers kunnskapsformidling. En komparativ analyse av lærebøker i KRLE
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan oppgavene i et utvalg KRLE-lærebøker for ungdomstrinnet kan sies å ha blitt påvirket av fokuset det i nyere år har blitt gitt begrepet dybdelæring i norsk kontekst. Dybdelæring er ... -
Dybdelæring i KRLE-faget på ungdomstrinnet En kvalitativ studie av KRLE-læreres forståelse av begrepet dybdelæring med særlig henblikk på tilnærminger til dybdelæring i KRLE-undervisningen
(Master thesis, 2024)Dybdelæring har de siste årene fått økt oppmerksomhet i skolen og forskning etter begrepet kom inn i LK20. Denne studien har som formål å belyse hvordan KRLE-lærere på ungdomstrinnet forstår og anvender begrepet dybdelæring ... -
Undervisning med Values and Knowledge Education (VaKE) med fokus på kritisk tenkning
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning viser til at det trengs mer utprøvning på metoder som kan bidra å fremme kritisk tenkning i skolen. Målet med denne masteroppgaven var derfor å videreutvikle metodikken «Values and Knowledge Education» ... -
Fremstilling av det flerkulturelle samfunn med utgangspunkt i et multikulturalistisk perspektiv. En lærebokanalyse av fremstillingen av det flerkulturelle samfunn, og hvordan denne fremstillingen har endret seg fra lærebok i tråd med LK06 til lærebok i tråd med LK20
(Master thesis, 2024)Multikulturalisme er et sentralt begrep kjernebegrep i dette mastergradsprosjektet. Det bygger på ideen at kulturelle forskjeller er viktig å bevare, og at et samfunn berikes jo flere kulturer som finnes der (Westrheim, ... -
Frå særskild norskopplæring til ordinær undervising. Kartlegging av minoritetsspråklege elevar sine norskferdigheiter i grunnskulen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgåva har vore å finne ut av korleis ein kartlegg språket til minoritetsspråklege elevar når ein vurderer å flytte dei over frå særskild norskopplæring til ordinær undervising. Her har eg sett ... -
«Det er jo noe som trengs». Læreres forståelse av det historiedidaktiske begrepet Historisk empati
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomstrinnet, forstår det historiedidaktiske begrepet historisk empati. Historisk empati innebærer å forstå en historisk persons ... -
Drama som metode i norskfaget. Opplevelse av skjønnlitteratur gjennom dramaforløp
(Master thesis, 2024)Vår forskning er et bidrag til norskfaget, nærmere bestemt litteraturdidaktikk, og har som hensikt å belyse et forskningsfelt som vi mener kan ha stor verdi for faget, men som trenger mer forskning. Vår overordnede ... -
Sammen om skriving. Engasjement i stedsbasert skriveundervisning
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven markerer slutten på mine fem år på NLA Høgskolen. Disse årene har gitt meg erfaringer, kunnskap, minner og ikke minst gode venner. Jeg ser tilbake på årene som en fin tid av livet, som jeg ikke ville vært ... -
Bildebøkers potensiale til å gi elever erfaringer og bidra til å danne aktive medborgere
(Master thesis, 2024)Med den nye læreplanen fra 2020, kom det tre nye tverrfaglige temaer, der Demokrati og medborgerskap er et av dem. I min masteroppgave ønsket jeg å belyse hvilket potensiale norskfaget, særskilt litteraturundervisningen, ...