Blar i Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på tittel
Viser treff 1-20 av 63
-
Analyse av utvalgte tekstoppgaver i to valgte matematikklærebøker på 5. trinn. Tekstoppgavenes potensial i møte med LK20
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 startet gradvis innføringen av den nye læreplanen, LK20. Som et resultat av innføringen, ble blant annet nye lærebøker i matematikk produsert. Målet med denne studien har dermed vært å se om et spesifikt utvalg ... -
"Åja, men det er ikke vanskelig!" En kvalitativ studie av tre matematikklærere i begynneropplæringen sine erfaringer med kommunikasjon i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i begynneropplæring matematikk handler om hvordan tre matematikklærere kan legge til rette for kommunikasjon i flerspråklige klasserom. Oppgaven beskriver lærernes oppfatninger rundt begrepet ... -
Barneskolelæreres erfaringer med "Digital skolehverdag" i Bærum kommune. Fordeler, utfordringer og veien videre
(Master thesis, 2023)Med denne masteroppgaven tar jeg sikte på å utforske digitalisering i skolen, med utgangspunkt i lærernes erfaringer med innføring av digitale verktøy i undervisningen. Den økende innføring av digitale verktøy i utdanningen ... -
Blir det tilpasset nok? En kvalitativ studie av læreres erfaringer fra å tilpasse opplæringen til minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative mastergradsoppgaven er gjennomført for å løfte frem et utvalg av læreres erfaringer og opplevelser i sitt arbeid med en flerkulturell klasse. Oppgaven søker lærernes subjektive beskrivelser av hvordan de ... -
Danningens takt i skolen. Hvordan kan pedagogisk takt bidra til elevens danning?
(Master thesis, 2023)Jeg har gjennom denne litteraturstudien vist hvordan pedagogisk takt er et begrep som dekker lærerens pedagogiske og eksistensielle oppgave i møtet med barn og unge. Gjennom å trene på pedagogisk takt kan læreren hele tiden ... -
Debatt som verktøy i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres bruk av debatt som en undervisningsmetode i samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere jobber med debatt, og hvordan de bruker det som en undervisningsmetode. Jeg ønsker å undersøke hvorfor de bruker debatt, hvilke metoder de bruker ... -
Demokratiopplæringen i samfunnsfag og det aktive demokratiske medborgerskapet. En kvalitativ studie av samfunnsfaglærerers tanker og perspektiver rundt hva som skal vektlegges i demokratiopplæringen i samfunnsfag for at elever skal kunne utvikle et aktivt demokratisk medborgerskap
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: «Hvilke tanker og perspektiver har samfunnsfaglærere på hva som skal vektlegges i demokratiopplæringen isamfunnsfag for at elever skal kunne utvikle et ... -
"Denne fasen er jo nesten viktigere enn selve prosjektet, tenker jeg" En kvalitativ studie med tre norsklæreres erfaringer om motivasjon i førskrivingsfasen i 3.-4.klasse
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvilke erfaringer tre norsklærere har med å motivere elevene i førskrivingsfasen i 3.- 4. klasse. Valg av tema henger tett sammen med setningen Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om, som er et ... -
"Det er som om de har levd flere liv". En kvalitativ studie av norsklæreresbruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne
(Master thesis, 2023)Hva er norsklæreres erfaringer med bruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne på barneskolen? I denne masteroppgaven blir dette spørsmålet utforsket gjennom bruk av kvalitativ metode i form av et ... -
Digitale hjelpemidler i arbeidet med leseforståelse for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er digitale hjelpemidler i arbeider med leseforståelse for minoritetsspråklige elever. Fokuset i denne oppgaven blir primært på lærere som underviser i 4.-7.trinn, i ordinære klasser. ... -
Drama som metode i KRLE-faget. Om utforsking av religiøse fortellinger, med henblikk på Exodusfortellingen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven henvender seg til lærerutdannere, lærerstudenter og lærere i grunnskolen - især innen KRLE-faget, men også andre lærere med interesse for bruk av drama som metode i ulike fag. Den overordnede ... -
Dysleksi og matematikk. En kvalitativ studie om elever med dysleksi og deres tilnærming til tekstoppgaver i matematikk.
(Master thesis, 2023)Masterprosjektets formål har vært å utforske hvilke strategier og opplevelser elever med dysleksi har knyttet til tekstoppgaver i matematikk. Prosjektets forskningsspørsmål er: Hvilke strategier benytter tre elever med ... -
Ekskursjoner i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres vurderinger og refleksjoner om arbeidsmåten
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven har som formål å utforske refleksjoner hos et utvalg lærere i deres syn på ekskursjoner. Hensikten med undersøkelsen er å få innsikt i læreres vurderinger når det gjelder ekskursjoner som arbeidsmåte i ... -
Elevers tankesett i møte med krevende matematikkoppgaver
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven var å undersøke elevers tankesett og dets kjennetegn i møte med krevende matematikk oppgaver. Dataen er hentet inn i tre trinn. Først en spørreundersøkelse for å kartlegge fire elevers tankesett. ... -
En kvalitativ tekstanalyse av hvordan islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen - med læreboken 'Store spørsmål 5-7' og tv-serien 'Jakten på den perfekte tro' som case
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan religionen islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen med læreboken ‘Store spørsmål 5-7’ og tv-serien ‘Jakten på den perfekte tro’ som case. Selv om religion fremstilles ... -
En observasjonsstudie av medialisering i KRLE-klasserommet. Hvordan blir medias fremstilling av religion, med vekt på islam, presentert, diskutert og snakket om i KRLE-undervisningen for 9. og 10. trinn?
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser til at medialisering av religion oppstår i klasserommet. I denne oppgaven er formålet mitt å få en dypere forståelse av hvilke praksiser som kommer til uttrykk i KRLE-undervisning hvor medias ... -
Feil i oversettelser til og fra verbale representasjoner
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie som ser på hvilke feil gjør i oversettelser til og fra verbale representasjoner i temaet lineære funksjoner, og fokuserer i stor grad på verbale representasjoner som fremstiller en virkelighetsnær ... -
Forebyggende arbeid mot rasisme
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt med å finne ut hvordan skoleledelsen ved bergensskoler beskriver arbeidet sitt mot og med rasisme og diskriminering. I oppgaven legges det til grunn at skolen er en viktig arena rundt ... -
Funksjonell skriving hos tidlige skrivere. En tilnærming som sikrer skriveglede og tilpasset skriveopplæring?
(Master thesis, 2023)Med bakgrunn i praksis i skolebegynneropplæringa både gjennom utdanning og som vikarlærer, har jeg blitt opptatt av motivasjonens betydning for læring. Forskning og teori gir i stort bred støtte til at leseopplæring og ... -
Geometrisk tenkning i møte med læreverk. En kvantitativ innholdsanalyse av forklaringer og oppgaver fra et digitalt læreverk i matematikk tilpasset 9. trinn.
(Master thesis, 2023)Geometri er et fagområde med mange muligheter til å tilpasse opplæringen for elever på ulike nivå av forståelse i matematikk. Denne studien tar utgangspunkt i van Hieles teori om geometrisk tenkning. Med teorien som ...