Hvordan kan virtuell virkelighet brukes i religionsundervisningen på mellomtrinnet, med særlig henblikk på ekskursjon?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094118Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan virtuell virkelighet (VR) kan brukes i KRLE-undervisningen på mellomtrinnet, med særlig fokus på ekskursjon.
Oppgaven er bygget på en kvalitativ studie som henter inspirasjon fra to forskningsmetoder som baserer seg på innovasjon i undervisning, aksjonsforskning og pedagogisk designforskning. Ved bruk av to egenproduserte undervisningsopplegg, et som tar i bruk 360-video av en ekskursjon til en moské, hentet fra YouTubeVR og vist med google Cardboard VR-briller og et som tar i bruk presentasjon om moskéen og Islam som formidlingsmåte. På slutten av begge undervisningene svarte elever fra 5.- og 7.-trinn på spørsmål om hva de hadde lært.
Hensikten med denne oppgaven er å bringe frem ny kunnskap om hvordan VR kan benyttes i KRLE-undervisningen på mellomtrinnet, hvilke muligheter denne teknologien gir oss, samt hvilke etiske utfordringer en kan støte på med bruk av virtuell virkelighet i religion- og livssyns undervisningen.
Gjennom analyse og drøfting av datamaterialet, kommer det frem at ved hjelp av VR-teknologi kan elevene få en opplevelse av å være tilstede i en moské uten å måtte forlate klasserommet, likevel kommer det også frem at VR som fenomen ødelegger for elevenes læringsutbytte, kvalme og svimmelhet samt distraksjoner fra selve læringsoppgaven gjør at elevene som tok del i undervisningsopplegget med VR-ekskursjon lærer mindre enn elevene som deltok i undervisningsopplegget med samme informasjon, men formidlet gjennom presentasjon.