Blar i Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på tittel
Viser treff 33-52 av 63
-
"Jeg var litt....kjempe, kjempe redd. Ja, og...for at noen skulle være rasistiske mot meg, og håret mitt og sånt. Fordi jeg hadde sånt. Jeg har krøllete hår, derfor er jeg redd for å gå til klassen". En kvalitativ studie av læreres- og mellomtrinnselevers opplevelser av sosial tilhørighet i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven var å belyse hvordan lærere inkluderer og legger til rette for nyankomne elever i overgangen fra innføringsklasse til det ordinære opplæringstilbudet. Oppgaven har et spesielt fokus på ivaretagelsen ... -
"Jeg vil heller ha tiden og friheten i hverdagen til å gripe dagen". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med rask bokstavinnlæring
(Master thesis, 2023)I lese- og skriveopplæringen på første trinn har det tradisjonelt vært vanlig å introdusere én bokstav i uken. De senere årene har innlæringstempoet vært debattert, og Lesesenteret i Stavanger har anbefalt rask bokstavinnlæring ... -
Kjennetegn ved elever med stort læringspotensial i matematikk. En kvalitativ casestudie av hvilke kjennetegn som kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i arbeid med LIST-oppgaver i matematikk. l
(Master thesis, 2023)Denne studien retter oppmerksomhet mot elever med stort læringspotensial i matematikk. Vår problemstilling er: «Hvilke kjennetegn kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i deres arbeid med LIST-oppgaver i ... -
Kritisk tenkning i demokratiundervisning. En kvalitativ studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår kritisk tenkning og hvordan det implementeres i deres demokratiundervisning
(Master thesis, 2023)Ved implementeringen av LK20 har kritisk tenkning blitt tildelt en sentral rolle. Både i form av et eget delkapittel i overordnet del, samt som et eget kjerneelement i samfunnsfag. I læreplanen står det at kritisk tenkning ... -
Lived religion i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres forståelse av begrepet lived religion og på hvilke måter det blir synliggjort i KRLE-undervisningen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å studere og få et overblikk over forståelsen og utbredelsen av begrepet lived religion blant et utvalg lærere. Oppgavens problemstilling er: Hvilken forståelse har et utvalg ... -
Livsmestring i lærebøker. Hvordan skjønnlitterære tekster i lærebøker åpner for arbeid med narrativ identitet og elever sin identitetsutvikling som en del av livsmestring i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærebøker i norsk, utgitt etter fagfornyelsen, bidrar til å jobbe med narrativ identitet og identitetsutvikling, som en del av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i ... -
Lufthavets dissidenter. En undersøkelse av elevers forståelse/misforståelse av klima, ozonlag og andre miljøutfordringer
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne oppgaven var å avdekke vanlige misforståelser elever har om klima/global oppvarming, ozonlag og andre miljøutfordringer og hvor de har lært om disse tema. Teorikapittelet består av en gjennomgang ... -
Læreplanens spenningsfylte fremstilling av bærekraftundervisningen En undersøkelse av læreplanens intensjoner og læreres erfaringer.
(Master thesis, 2022)Formålet for denne fagdidaktiske masteroppgaven er å undersøke hvordan arbeidet mot en bærekraftig utvikling foregår og oppleves av lærere i skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i ... -
Læreres erfaringer med perspektivtaking i utviklingsarbeid. Bli kjent med eleven gjennom case-spill
(Master thesis, 2023)Formålet til denne masteroppgaven er å undersøke følgende problemstilling: Hva er læreres refleksjoner i møte med utviklingsarbeid rettet mot forebygging og håndtering av fordomsfulle ytringer i klasserommet? Bakgrunnen ... -
Mangfoldskompetanse i KRLE. En analyse av begrepet mangfoldskompetanse i læreplanen i KRLE i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020, og hvilke føringer begrepet legger for undervisningen.
(Master thesis, 2023)Med fagfornyelsen kom begrepet mangfoldskompetanse inn i læreplanverket. I læreplanen i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 heter det at faget skal bidra til elevene ... -
Masteroppgave om elevrådsarbeid. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer knyttet til elevrådsarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen «Hvilke erfaringer har elever med elevrådet som en arena for demokratiopplæring i skolen?». Bakgrunnen for denne studien er knyttet til Kunnskapsløftet ... -
Matematisk forståelse i naturfaglig kontekst. En kvalitativ studie av 10.-trinnselevers matematiske kompetanse i møte med grafiske fremstillinger av virkelige data i naturfagsbøker.
(Master thesis, 2023)Elever kan få innsikt i vitenskapelig tankegang, utvikle kritisk tankegang og forstå samfunnsproblemer, gjennom å studere statistiske grafer. Formålet med masteroppgaven var å få innsikt i hvordan elever møtte statistiske ... -
Matematiske samtaler i flerspråklige klasserom. En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer med matematiske samtaler i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i lærernes egne erfaringer med matematiske samtaler i flerspråklige klasserom. Problemstillingen som undersøkes lyder som følger: Hvilke erfaringer har lærere med ... -
"Men tro meg, man kan få lyst til å droppe det altså, selv om det ikke blir riktig det heller" En kvalitativ studie av fire samfunnsfagslærere sine erfaringer med inkludering i flerkulturelle klasserom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: «Hvilke erfaringer har samfunnsfagslærere med å legge til rette for inkludering av minoritetselever og kulturelt mangfold i undervisningen?». Bakgrunnen ... -
Norsklærerens praksis av kartlegging og skriveundervisning. Hvordan foregår kartlegging av skriveopplæringen på småtrinnet, og hvilke ferdigheter vektlegger norsklæreren i sin skriveundervisning?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan norsklæreren arbeider med kartlegging av skriveopplæringen, og hvilke ferdigheter de vektlegger i sin skriveundervisning. Forskning viser at kartlegging er viktig for ... -
Nytt navn, nye utfordringer: Utforsking av KRLE-fagets konsekvenser, åtte år etter navneendringen. Hvordan har gjeninnføringen av K-en og understrekingen av "femtiprosentregelen" påvirket læreres undervisningspraksis i faget?
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I det norske skolesystemet har det sjelden vært endringer i navnene på fagene, bortsett fra i ett spesielt tilfelle - religionsfaget. Religion har lenge hatt en viktig rolle i det norske samfunnet, og denne ... -
"Om elevane blir enige om å vere uenige, og likevel fungera i lag, det er jo kjempebra, det er jo det som er eit demokrati". Ein kvalitativ casestudie av læraren og elevane sine erfaringar knytt til dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa.
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke problemstillinga: «Korleis erfarer læraren og elevane i ei ungdomsskuleklasse dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa?». Eg besvarer ... -
Omvendt undervisning i lys av dybdelæring. Presentert gjennom Blooms reviderte taksonomi
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og praktisering av undervisningsformen omvendt undervisning sett i lys av dybdelæring. Koblingen mellom fenomenene blir presentert gjennom de kognitive nivåene av Blooms ... -
Pedagogisk takt i møte med det uforutsette
(Master thesis, 2023)Pedagogisk takt er et begrep som få lærere har hørt om, men som alle likevel møter i praksis i møte med barn. Det å ivareta barn i skolen kan kanskje sees på som en selvfølge, men er det egentlig det? Mange har gjort forsøk ... -
Programmering i matematikkundervisning. Intervju med tre lærere om matematisk kompetanse gjennom programmering
(Master thesis, 2023)Abstract: This master's thesis focuses on mathematical competence and programming in mathematics education at the secondary school level. There have been ongoing discussions and arguments regarding the introduction of ...