Blar i Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på tittel
Viser treff 42-61 av 63
-
Mangfoldskompetanse i KRLE. En analyse av begrepet mangfoldskompetanse i læreplanen i KRLE i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020, og hvilke føringer begrepet legger for undervisningen.
(Master thesis, 2023)Med fagfornyelsen kom begrepet mangfoldskompetanse inn i læreplanverket. I læreplanen i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 heter det at faget skal bidra til elevene ... -
Masteroppgave om elevrådsarbeid. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer knyttet til elevrådsarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen «Hvilke erfaringer har elever med elevrådet som en arena for demokratiopplæring i skolen?». Bakgrunnen for denne studien er knyttet til Kunnskapsløftet ... -
Matematisk forståelse i naturfaglig kontekst. En kvalitativ studie av 10.-trinnselevers matematiske kompetanse i møte med grafiske fremstillinger av virkelige data i naturfagsbøker.
(Master thesis, 2023)Elever kan få innsikt i vitenskapelig tankegang, utvikle kritisk tankegang og forstå samfunnsproblemer, gjennom å studere statistiske grafer. Formålet med masteroppgaven var å få innsikt i hvordan elever møtte statistiske ... -
Matematiske samtaler i flerspråklige klasserom. En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer med matematiske samtaler i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i lærernes egne erfaringer med matematiske samtaler i flerspråklige klasserom. Problemstillingen som undersøkes lyder som følger: Hvilke erfaringer har lærere med ... -
"Men tro meg, man kan få lyst til å droppe det altså, selv om det ikke blir riktig det heller" En kvalitativ studie av fire samfunnsfagslærere sine erfaringer med inkludering i flerkulturelle klasserom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: «Hvilke erfaringer har samfunnsfagslærere med å legge til rette for inkludering av minoritetselever og kulturelt mangfold i undervisningen?». Bakgrunnen ... -
Norsklærerens praksis av kartlegging og skriveundervisning. Hvordan foregår kartlegging av skriveopplæringen på småtrinnet, og hvilke ferdigheter vektlegger norsklæreren i sin skriveundervisning?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan norsklæreren arbeider med kartlegging av skriveopplæringen, og hvilke ferdigheter de vektlegger i sin skriveundervisning. Forskning viser at kartlegging er viktig for ... -
Nytt navn, nye utfordringer: Utforsking av KRLE-fagets konsekvenser, åtte år etter navneendringen. Hvordan har gjeninnføringen av K-en og understrekingen av "femtiprosentregelen" påvirket læreres undervisningspraksis i faget?
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I det norske skolesystemet har det sjelden vært endringer i navnene på fagene, bortsett fra i ett spesielt tilfelle - religionsfaget. Religion har lenge hatt en viktig rolle i det norske samfunnet, og denne ... -
"Om elevane blir enige om å vere uenige, og likevel fungera i lag, det er jo kjempebra, det er jo det som er eit demokrati". Ein kvalitativ casestudie av læraren og elevane sine erfaringar knytt til dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa.
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke problemstillinga: «Korleis erfarer læraren og elevane i ei ungdomsskuleklasse dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa?». Eg besvarer ... -
Omvendt undervisning i lys av dybdelæring. Presentert gjennom Blooms reviderte taksonomi
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og praktisering av undervisningsformen omvendt undervisning sett i lys av dybdelæring. Koblingen mellom fenomenene blir presentert gjennom de kognitive nivåene av Blooms ... -
Pedagogisk takt i møte med det uforutsette
(Master thesis, 2023)Pedagogisk takt er et begrep som få lærere har hørt om, men som alle likevel møter i praksis i møte med barn. Det å ivareta barn i skolen kan kanskje sees på som en selvfølge, men er det egentlig det? Mange har gjort forsøk ... -
Programmering i matematikkundervisning. Intervju med tre lærere om matematisk kompetanse gjennom programmering
(Master thesis, 2023)Abstract: This master's thesis focuses on mathematical competence and programming in mathematics education at the secondary school level. There have been ongoing discussions and arguments regarding the introduction of ... -
Relasjonen mellom læreren og elever med skolefravær. En kvalitativ studie om ungdomsskolelærere sine erfaringer
(Master thesis, 2023)I opplæringsloven (1998, §2-1) står det at alle barn i Norge har rett og plikt til skolegang.Skolefravær har blitt en økende problematikk, og denne utviklingen har skapt bekymring hos blant annet lærere og foreldre. Det ... -
Samfunnsfaglæreres forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever et utvalg samfunnsfaglærere har. Skolen har et spesielt ansvar for å ivareta menneskeverdet ... -
Skolens arbeid med skolevegring. En undersøkelse blant rådgivere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Skolefravær og frafall har de siste årene fått stor oppmerksomhet i media og blant forskere. Skoler og PPT rapporterer om økt skolefravær blant barn og unge, dette gjelder særlig skolevegring. Barn og unge er samfunnets ... -
Språkbruk og matematisk korrekthet. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers språkbruk i kooperative samarbeid
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning, samt læreplan for matematikk, legger stor vekt på viktigheten av å kunne uttrykke seg på en faglig og presis måte, og hvordan dette henger sammen med forståelse. Formålet med masterstudiet har vært å ... -
Spørsmål som initierer til matematisk samtale. En kvalitativ studie som undersøker hvilke type spørsmål lærere stiller som initierer til matematisk samtale
(Master thesis, 2023)Muntlige ferdigheter er et sentralt begrep i læreplanen i matematikk. Kommunikasjon er et viktig verktøy for klasserommet og kan være avgjørende for læringsutbyttet til elevene. Vi ønsker dermed å sette søkelys på læreres ... -
Stillasbygging i klasserommet: en nøkkel til god matematisk problemløsning?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket vi å få større innsikt i et utvalg læreres erfaringer med både problemløsning og stillasbygging i matematikkundervisning på ungdomsskolen. På bakgrunn av dette utformet vi forskningsspørsmålene: ... -
"Tilpasset opplæring i lesing og skriving for høypresterende i skolen. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med mestringsopplevelser for elever med stort læringspotensial."
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å se på inkluderende opplæring og det å møte elevmangfoldet i skolen. Dette gjelder likeverdige muligheter for utvikling og læring for alle elever. Studien er en kvalitativ studie og ... -
Trøst i litteraturen, litteraturen som trøst. Om Maria Parrs romaner og biblioterapi i klasserommet
(Master thesis, 2022)Kan bøker trøste og gjøre leseren bedre i stand til selv å trøste? I denne masteroppgaven utforsker vi dette spørsmålet gjennom arbeid med Vaffelhjarte (2005), Tonje Glimmerdal (2009) og Keeperen og havet (2017), som alle ... -
Utforsking i matematikk. En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Utforsking i matematikk har fått et økt fokus med den nye læreplanen LK20. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere forstår utforsking i matematikk, og på hvilken måte de benytter dette i sin ...