Blar i Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på tittel
Viser treff 47-63 av 63
-
Norsklærerens praksis av kartlegging og skriveundervisning. Hvordan foregår kartlegging av skriveopplæringen på småtrinnet, og hvilke ferdigheter vektlegger norsklæreren i sin skriveundervisning?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan norsklæreren arbeider med kartlegging av skriveopplæringen, og hvilke ferdigheter de vektlegger i sin skriveundervisning. Forskning viser at kartlegging er viktig for ... -
Nytt navn, nye utfordringer: Utforsking av KRLE-fagets konsekvenser, åtte år etter navneendringen. Hvordan har gjeninnføringen av K-en og understrekingen av "femtiprosentregelen" påvirket læreres undervisningspraksis i faget?
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I det norske skolesystemet har det sjelden vært endringer i navnene på fagene, bortsett fra i ett spesielt tilfelle - religionsfaget. Religion har lenge hatt en viktig rolle i det norske samfunnet, og denne ... -
"Om elevane blir enige om å vere uenige, og likevel fungera i lag, det er jo kjempebra, det er jo det som er eit demokrati". Ein kvalitativ casestudie av læraren og elevane sine erfaringar knytt til dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa.
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke problemstillinga: «Korleis erfarer læraren og elevane i ei ungdomsskuleklasse dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa?». Eg besvarer ... -
Omvendt undervisning i lys av dybdelæring. Presentert gjennom Blooms reviderte taksonomi
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og praktisering av undervisningsformen omvendt undervisning sett i lys av dybdelæring. Koblingen mellom fenomenene blir presentert gjennom de kognitive nivåene av Blooms ... -
Pedagogisk takt i møte med det uforutsette
(Master thesis, 2023)Pedagogisk takt er et begrep som få lærere har hørt om, men som alle likevel møter i praksis i møte med barn. Det å ivareta barn i skolen kan kanskje sees på som en selvfølge, men er det egentlig det? Mange har gjort forsøk ... -
Programmering i matematikkundervisning. Intervju med tre lærere om matematisk kompetanse gjennom programmering
(Master thesis, 2023)Abstract: This master's thesis focuses on mathematical competence and programming in mathematics education at the secondary school level. There have been ongoing discussions and arguments regarding the introduction of ... -
Relasjonen mellom læreren og elever med skolefravær. En kvalitativ studie om ungdomsskolelærere sine erfaringer
(Master thesis, 2023)I opplæringsloven (1998, §2-1) står det at alle barn i Norge har rett og plikt til skolegang.Skolefravær har blitt en økende problematikk, og denne utviklingen har skapt bekymring hos blant annet lærere og foreldre. Det ... -
Samfunnsfaglæreres forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever et utvalg samfunnsfaglærere har. Skolen har et spesielt ansvar for å ivareta menneskeverdet ... -
Skolens arbeid med skolevegring. En undersøkelse blant rådgivere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Skolefravær og frafall har de siste årene fått stor oppmerksomhet i media og blant forskere. Skoler og PPT rapporterer om økt skolefravær blant barn og unge, dette gjelder særlig skolevegring. Barn og unge er samfunnets ... -
Språkbruk og matematisk korrekthet. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers språkbruk i kooperative samarbeid
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning, samt læreplan for matematikk, legger stor vekt på viktigheten av å kunne uttrykke seg på en faglig og presis måte, og hvordan dette henger sammen med forståelse. Formålet med masterstudiet har vært å ... -
Spørsmål som initierer til matematisk samtale. En kvalitativ studie som undersøker hvilke type spørsmål lærere stiller som initierer til matematisk samtale
(Master thesis, 2023)Muntlige ferdigheter er et sentralt begrep i læreplanen i matematikk. Kommunikasjon er et viktig verktøy for klasserommet og kan være avgjørende for læringsutbyttet til elevene. Vi ønsker dermed å sette søkelys på læreres ... -
Stillasbygging i klasserommet: en nøkkel til god matematisk problemløsning?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket vi å få større innsikt i et utvalg læreres erfaringer med både problemløsning og stillasbygging i matematikkundervisning på ungdomsskolen. På bakgrunn av dette utformet vi forskningsspørsmålene: ... -
"Tilpasset opplæring i lesing og skriving for høypresterende i skolen. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med mestringsopplevelser for elever med stort læringspotensial."
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å se på inkluderende opplæring og det å møte elevmangfoldet i skolen. Dette gjelder likeverdige muligheter for utvikling og læring for alle elever. Studien er en kvalitativ studie og ... -
Trøst i litteraturen, litteraturen som trøst. Om Maria Parrs romaner og biblioterapi i klasserommet
(Master thesis, 2022)Kan bøker trøste og gjøre leseren bedre i stand til selv å trøste? I denne masteroppgaven utforsker vi dette spørsmålet gjennom arbeid med Vaffelhjarte (2005), Tonje Glimmerdal (2009) og Keeperen og havet (2017), som alle ... -
Utforsking i matematikk. En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Utforsking i matematikk har fått et økt fokus med den nye læreplanen LK20. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere forstår utforsking i matematikk, og på hvilken måte de benytter dette i sin ... -
Utviklingstraumatisert ungdom - en intervjustudie om tilrettelegging i skolen
(Master thesis, 2022)Det overordnede tema for denne masteravhandlingen er traumatiserte barn og unge i skolen. Jobberfaring i en av skolens samarbeidspartnere har gjort at jeg har fått særlig interesse for tema, og med denne bakgrunn ønsker ... -
Å bygge hus på småstein - læreres forståelse av muntlige ferdigheter i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Abstract: The goal of this study was to explore the issue: How do teachers understand and use verbal skills in samfunnsfag?1 The assignment is structured to provide the reader with insight into relevant documents, theories, ...