Blar i Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på tittel
Viser treff 53-63 av 63
-
Relasjonen mellom læreren og elever med skolefravær. En kvalitativ studie om ungdomsskolelærere sine erfaringer
(Master thesis, 2023)I opplæringsloven (1998, §2-1) står det at alle barn i Norge har rett og plikt til skolegang.Skolefravær har blitt en økende problematikk, og denne utviklingen har skapt bekymring hos blant annet lærere og foreldre. Det ... -
Samfunnsfaglæreres forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever et utvalg samfunnsfaglærere har. Skolen har et spesielt ansvar for å ivareta menneskeverdet ... -
Skolens arbeid med skolevegring. En undersøkelse blant rådgivere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Skolefravær og frafall har de siste årene fått stor oppmerksomhet i media og blant forskere. Skoler og PPT rapporterer om økt skolefravær blant barn og unge, dette gjelder særlig skolevegring. Barn og unge er samfunnets ... -
Språkbruk og matematisk korrekthet. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers språkbruk i kooperative samarbeid
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning, samt læreplan for matematikk, legger stor vekt på viktigheten av å kunne uttrykke seg på en faglig og presis måte, og hvordan dette henger sammen med forståelse. Formålet med masterstudiet har vært å ... -
Spørsmål som initierer til matematisk samtale. En kvalitativ studie som undersøker hvilke type spørsmål lærere stiller som initierer til matematisk samtale
(Master thesis, 2023)Muntlige ferdigheter er et sentralt begrep i læreplanen i matematikk. Kommunikasjon er et viktig verktøy for klasserommet og kan være avgjørende for læringsutbyttet til elevene. Vi ønsker dermed å sette søkelys på læreres ... -
Stillasbygging i klasserommet: en nøkkel til god matematisk problemløsning?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket vi å få større innsikt i et utvalg læreres erfaringer med både problemløsning og stillasbygging i matematikkundervisning på ungdomsskolen. På bakgrunn av dette utformet vi forskningsspørsmålene: ... -
"Tilpasset opplæring i lesing og skriving for høypresterende i skolen. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med mestringsopplevelser for elever med stort læringspotensial."
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å se på inkluderende opplæring og det å møte elevmangfoldet i skolen. Dette gjelder likeverdige muligheter for utvikling og læring for alle elever. Studien er en kvalitativ studie og ... -
Trøst i litteraturen, litteraturen som trøst. Om Maria Parrs romaner og biblioterapi i klasserommet
(Master thesis, 2022)Kan bøker trøste og gjøre leseren bedre i stand til selv å trøste? I denne masteroppgaven utforsker vi dette spørsmålet gjennom arbeid med Vaffelhjarte (2005), Tonje Glimmerdal (2009) og Keeperen og havet (2017), som alle ... -
Utforsking i matematikk. En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Utforsking i matematikk har fått et økt fokus med den nye læreplanen LK20. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere forstår utforsking i matematikk, og på hvilken måte de benytter dette i sin ... -
Utviklingstraumatisert ungdom - en intervjustudie om tilrettelegging i skolen
(Master thesis, 2022)Det overordnede tema for denne masteravhandlingen er traumatiserte barn og unge i skolen. Jobberfaring i en av skolens samarbeidspartnere har gjort at jeg har fått særlig interesse for tema, og med denne bakgrunn ønsker ... -
Å bygge hus på småstein - læreres forståelse av muntlige ferdigheter i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Abstract: The goal of this study was to explore the issue: How do teachers understand and use verbal skills in samfunnsfag?1 The assignment is structured to provide the reader with insight into relevant documents, theories, ...