Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsen, Kristina Kyte
dc.date.accessioned2023-01-02T07:44:05Z
dc.date.available2023-01-02T07:44:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040171
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å se på hvordan religionen islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen med læreboken ‘Store spørsmål 5-7’ og tv-serien ‘Jakten på den perfekte tro’ som case. Selv om religion fremstilles på forskjellige måter i andre populærkulturelle tekster og læreboktekster, kan tv-serien og læreboken likevel ha overføringsverdi til lignende materiale. Ved hjelp av Margunn Serigstad Dahle sitt analyseverktøy, presentert i boken Manus for livet? Film som verktøy i trosopplæringen, skal jeg avdekke spor av livssyn i en medietekst og en læreboktekst. De synspunkter og oppfatninger man har om grunnleggende spørsmål i livet forankres i et livssyn. Disse spørsmålene bunnes ut i innholdsmomentene verdier, menneskesyn, virkelighetsforståelse og tro (forstått som tillit og forankring av mening). Innholdsmomentene nevnt ovenfor kan man finne i enhver livssynstradisjon, uavhengig av om det er et religiøst eller sekulært livssynsperspektiv. Å se etter spor av livssyn i populærkulturelle uttrykk er både vesentlig og viktig, fordi det får oss til å reflektere over at ingen budskap er nøytrale. Samtidig hjelper det oss til å se hvilke verdier og holdninger som domineres i populærkulturen, og for å se hva som er typiske verdier og holdninger i dag. Dagens samfunn står i et populærkulturelt univers bestående av mange religiøse referanser. Midt i dette populærkulturelle universet vokser barn og unge opp i dag med ulike medier fra alle kanter. Det viser seg at religiøse fremstillinger i populærkulturen påvirker hvordan vi tenker om oss selv og hvordan vi tenker om andre. Dette er det viktig at man som KRLElærer er bevisst på. Læreboken inneholder mer av den rituelle, informative og materielle dimensjonen av islam, mens tv-serien fokuserer på de opplevelsesmessige og etiske sidene ved religionen. Ved å bruke tv-serien Jakten på den perfekte tro og annen populærkultur i KRLE-faget kan man dermed være med på å skape engasjement og gjøre KRLE-undervisningen aktuell. Samtidig understreker populærkulturen at religion ikke bare handler om individuelle valg og teologiske dogmer, men det er å finne overalt. Derfor er det viktig at man som KRLE-lærer er bevisst på hvilke påvirkning media har på barns forståelse og holdning til religion, og hvordan skolen, med et danningsoppdrag og utdanningsoppdrag, skal forholde seg til dette. Abstract: The goal of this assignment is to dig deeper into, and have a closer look at how the religion of Islam is portrayed in the KRLE-subject as well as in the pop culture. The textbook Store spørsmål 5-7 as well as the TV Show Jakten på den perfekte tro is what the research material is based upon. Even though religion can be portrayed in various ways in other textbooks and TV shows, the book and TV show I have selected will still have similarities to other similar material. By the help of Margunn Serigstad Dahle’s tools for analyzing, described in the book Manus for livet? Film som verktøy i trosopplæringen I will uncover different elements on how the outlook on life occurs in a text portrayed by the media, and in a textbook. The different outlooks on life and perceptions one may have about the fundamental questions in life will often be anchored by ones personal outlook on life. To look for these kinds of elements in the pop culture is important as well as significant, as they make us reflect on that no form of messages is neutral. At the same time this helps us to get a better grasp on which kinds of values and attitudes are dominating the modern pop culture, and also which values and attitudes are most common in society today. In todays society the pop culture has a strong voice and has many different religious references. In the midst of this pop cultural universe of religious references, children and youths grow up with media bombarding them with all kinds of opinions. How the pop culture portrays different religions affects us, and affects how we look at ourselves as well as our peers. As a teacher of KRLE it is important that one is aware of the impact this has. The textbook used for this assignment contains more of the ritual, informative and the material aspects of Islam, as opposed to the TV show who focuses more on the ethical and experimental sides of the religion. By implementing the TV show Jakten på den perfekte tro and other pop cultural elements in the KRLE subject one is more likely to create excitement around this subject as well as making the subject more relevant. One important thing to remember is that the pop culture does not only see religion as a personal choice and a following of theological norms, but they see religion in everything. It is therefore important as a teacher of KRLE to be aware of the impact media has on children’s perception and attitudes towards religion, and how the school, with a set curriculum on the subject, should adress this subject.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn kvalitativ tekstanalyse av hvordan islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen - med læreboken 'Store spørsmål 5-7' og tv-serien 'Jakten på den perfekte tro' som caseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber70en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel