Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorColbjørnsen, Evy Helen
dc.date.accessioned2023-01-02T08:44:54Z
dc.date.available2023-01-02T08:44:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040199
dc.description.abstractDenne kvalitative mastergradsoppgaven er gjennomført for å løfte frem et utvalg av læreres erfaringer og opplevelser i sitt arbeid med en flerkulturell klasse. Oppgaven søker lærernes subjektive beskrivelser av hvordan de arbeider i klassen, med muligheter og begrensninger. Problemstillingen for denne oppgaven er som følger: Hvordan erfarer lærere å tilpasse opplæringen for minoritetsspråklig elever innenfor rammene av den ordinære norskundervisningen? Lærernes beskrivelser har resultert i et bredt utvalg av erfaringer som løftes frem for å tilføye mer kunnskap i norsk utdanningssammenheng. Oppgaven baserer seg på semistrukturerte intervjuer med fire lærere ved ulike skoler. For å analysere funnene mine har jeg brukt tematisk analyse, som har bidratt til å sile ut viktige temaer og kategorier. Samtidig har jeg forsøkt å få frem den essensielle meningen bak informantenes uttalelser og beskrivelser. Denne oppgaven representerer lærernes felles erfaringer og opplevelser i arbeid med å tilpasse ordinær norskundervisning til minoritetsspråklige elever. På tross av at det ikke ligger noen konkrete føringer for hvordan tilpasset opplæring skal gjennomføres, beskriver lærerne flere ulike metoder de tar i bruk for å kunne gi alle elevene i klassen en tilpasset opplæring. På bakgrunn av lærernes beskrivelser av deres undervisningspraksis er hovedfunnene at de tar i bruk ulike former for stillasbygging i møte med minoritetsspråklige elever, og at en stor utfordring i møte med minoritetsspråklige elever i ordinær norskundervisning er deres språklige ferdigheter på norsk. Denne studien bidrar derfor til å avdekke hvilke muligheter og utfordringer lærerne står ovenfor i sitt arbeid, samtidig som at den vil peke på viktige forhold knyttet til minoritetsspråklige elever i den ordinære norskundervisningen. Summary: This qualitative master thesis will highlight a selection of teachers and their subjective experiences in their work with a multicultural classroom in Norway. The aim of this master thesis is to investigate the teachers experiences, with a focus on both opportunities and challenges. The topic for this master thesis is: What experiences do teachers have with adapting the education for minority language students withing the framework of the ordinary Norwegian teaching? Descriptions from the teachers has emerged as a broad content of experiences that is worth highlighting in order to add more knowledge in the Norwegian educational context. The dissertation is based on semi-structured interviews with four teachers at various schools to find answers for the topic of this master thesis. To analyze my findings I have used a thematic analysis, which has helped to find important topics and categories. At the same time I have tried to bring out the essential meaning behind the informants statements and descriptions. The findings in this thesis represent the teachers shared experiences in working to adapt the teaching for the minority language students in the ordinary Norwegian teaching. Despite the fact that there are no specific guidelines for how adapted education should be carried out, the teachers describe several different methods they use to be able to give all the students in the class adapted education. Based on the teachers descriptions of their teaching practice, the main findings are that the teachers use various forms of scaffolding with the minority language students. It is also important to note that the most challenging part of teaching minority language students is their language skills in Norwegian, their second language. This study therefore helps to uncover the opportunities and challenges teachers face in their work, while at the same time pointing out important issues related to the minority language students in the ordinary classroom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleBlir det tilpasset nok? En kvalitativ studie av læreres erfaringer fra å tilpasse opplæringen til minoritetsspråklige eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber79en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel