Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLjones, Marie Innvær
dc.date.accessioned2023-01-02T08:58:10Z
dc.date.available2023-01-02T08:58:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040208
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt hvilke erfaringer tre norsklærere har med å motivere elevene i førskrivingsfasen i 3.- 4. klasse. Valg av tema henger tett sammen med setningen Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om, som er et kjent utsagn hos mange barn. Gjennom egne erfaringer fra praksisfeltet, har jeg selv erfart at flere elever mangler motivasjon for å komme i gang å skrive. Som fremtidig norsklærer ønsket jeg derfor å undersøke nærmere hva andre norsklærere gjør i slike skrivesituasjoner. Studiens problemstilling ble derfor slik: Hva er norsklærerens erfaringer med å motivere elevene i førskrivingsfasen i 3.-4. klasse? For å belyse følgende problemstilling har jeg undersøkt hvordan førskrivingsfasen påvirker elevens motivasjon for videre skrivearbeid, hvilke arbeidsmåter norsklærere har gode erfaringer med å bruke i førskrivingsfasen, og hva norsklærere gjør dersom de opplever at elevene mangler motivasjon for å komme i gang med å skrive. Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign og metoden som ble brukt var semi-strukturert intervju. Det finnes lite tidligere forskning som undersøker direkte på lærerens erfaringer om motivasjon i førskrivingsfasen på småtrinnet. Jeg håper derfor at denne studien kan bidra positivt inn i forskningslandskapet, og at andre lærere kan hente inspirasjon til egen undervisning. Analysen viser at norsklærerne i denne studien mener førskrivingsfasen er viktig for elevens motivasjon for videre skrivearbeid. Bakgrunnen for dette er at skriveprosessen er krevende, og det kan derfor være avgjørende for elevens prestasjon at de er motiverte fra starten av. Læreres erfaringer i denne studien viser at elevens motivasjon kan gjenspeiles i resultatet på sluttproduktet. I tillegg påpeker de om elevene skal bli motiverte for skriving er det betydningsfullt at de får positive opplevelser. Lærerne i denne studien erfarer at det å sette elevene i gang uten særlig forarbeid fungerer svært dårlig. De mener det kan være en årsak for at flere av elevene sier setningen Jeg vet ikke hva jeg skal skrive. Arbeidsmåter som de har gode erfaringer med å bruke er: modellering, samtaler, hente fram bakgrunnskunnskaper og tenkeskriving. Et funn fra analysen viser hvor avgjørende det er for elevenes motivasjon at skriveoppgaven har et formål og en reel mottaker. Norsklærerne i denne studien opplever at flere elever blir motiverte om de vet hva teksten deres skal brukes til, og om noen andre skal lese den. Andre faktorer som norsklærne la hovedvekt på var at elevene bør få en forståelse for hvorfor de skal skrive den spesifikke oppgaven, tid til å ferdigstille tekstene deres, og knytte skriveoppgavene til elevens interesser. Summary: This study has examined which experiences three Norwegian teachers have to motivate student`s in prescribing phase in 3rd. and 4th grade. Choice of topic as background with the sentence I don’t know what to write about, which is a common saying for many children. Through my own experience in my praxis, I have experienced that many student`s lack motivation to get started with writing. As future Norwegian teacher I therefore wanted to examine what other Norwegian teachers do in such writing situations. The research question of the study became as follows: What are Norwegian teachers experiences to motivate the students in prescribing phase in 3rd. and 4th grade? To illuminate the following research question, I have examined how prescribing phase affect the student’s motivation for further writing work, which working methods Norwegian teachers have good experiences to use in prescribing phase, and what Norwegian teachers do when they experience that their student`s lack motivation to start writing. This study has a qualitatively research design and the method that is used is semi-structured interview. There is little previous research who directly examines the teacher’s experiences about motivation in prescribing phase in primary school. I hope this study can contribute positively into body of research, and that other teachers can get inspired to their own teaching. The analysis indicates that the Norwegian teachers in this study, believe that the prescribing phase is significant for the student’s motivation for further writing work. The reason is that the writing process is demanding, and it can therefore be essential for the student’s achievement that they are motivated from the start. The teacher’s experiences in this study reveals that student’s motivation can reflect the result. Furthermore, the teachers point out the importance of positive experiences, for the student’s motivation. The teachers in this study, consider that to let the students start writing without preparation, is deficient. They believe that it can cause that the students claim the sentence I don’t know what to write about. The work methods with good experiences are modeling, conversation, background knowledge, mind-maps and thinking writing. A discovery in the analysis indicates that it is critical for student`s motivation that the writing task has a purpose and a real receiver. Norwegian teachers in this study encounter that several students become motivated if they know what their text will be used to, and if someone else should read it. However, additional factors, which the teachers key emphasize is that the students should get a comprehension why they shall write specifically this task, get enough time to complete their texts and connect their writing tasks to the students’ interests.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.title"Denne fasen er jo nesten viktigere enn selve prosjektet, tenker jeg" En kvalitativ studie med tre norsklæreres erfaringer om motivasjon i førskrivingsfasen i 3.-4.klasseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber79en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel