Show simple item record

dc.contributor.authorRogde, Mathilde Konstanse
dc.date.accessioned2023-01-02T09:08:48Z
dc.date.available2023-01-02T09:08:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040213
dc.description.abstractDenne oppgaven har som formål å undersøke om og hvordan elever i sjette klasse utøver kritisk literacy i møte med tre ulike tekster fra internett som alle omhandlet samme tema. Jeg har følgende problemstilling: om og i så fall hvordan barneskoleelever utøver kritisk literacy i møte med multiple tekster. For å svare på dette stilte jeg meg de følgende forskningsspørsmålene: hvordan anvender elevene sine forkunnskaper, hva tar elevene med i vurderingene av teksten, vurderer de pålitelighet og avsenders hensikt, ser de forskjell på mening og fakta og hvilke forskjeller er det eventuelt på individuelt skriftlig vurdering og en muntlig vurdering i gruppe. For å finne svar på dette har jeg valgt et kvalitativt forskningsdesign med fokusgruppeintervju. Elevene leser tre tekster individuelt og svarer på tre åpne spørsmål skriftlig individuelt før de i gruppe diskuterer tekstene med hverandre. I likhet med tidligere forskning viser også mine funn at elevene i stor grad mangler strategier i møte med tekstene. Fakta og informasjonshenting fra tekstene ser ut til å være elevene sin umiddelbare strategi. Elevene gjør vurderinger av tekstene, og ser at ulike meninger blir presentert i de ulike tekstene. Likevel blir ikke meningene satt opp mot hverandre og det blir i liten grad tatt opp forskjellen på mening og fakta. Det er tilsynelatende lite motstand til tekstene, og lite vurderinger av avsenders hensikt og pålitelighet. Et annet funn er at gruppesamtalen viste seg å gi andre refleksjoner på hvordan elevene vurderte tekstene sammenlignet med de individuelle vurderingene. På bakgrunn av funnene i studien konkluderer jeg med at det fortsatt må jobbes videre med det å møte tekster fra internett i skolen, og at det må øves på strategibruk der elevene får trent seg på å se avsenders hensikt med tekst, vurdere pålitelighet, og å se forskjell på mening og fakta i tekst. Summary: The purpose of this thesis is to investigate whether and how students in sixth grade practice critical literacy in the face of three different texts from the internet that all dealt with the same topic. I have the following problem: whether and if so how primary school students practice critical literacy in the face of multiple texts. To answer this, I asked myself the following research questions: how do students apply their prior knowledge, what do students include in the assessments of the text, do they assess reliability and the sender's intention, do they see differences in opinion and facts, and what differences are there in individual written assessment and an oral assessment in group. To find answers to this, I have chosen a qualitative research design with a focus group interview. The students read three texts individually and answer three open questions in writing individually before discussing the texts with each other in a group. Like previous research, my findings also show that students largely lack strategies in meeting the texts. Facts and information retrieval from the texts seem to be the students' immediate strategy. The students make assessments of the texts, and see that different opinions are presented in the different texts. Nevertheless, opinions are not set against each other and the difference between opinion and facts is not addressed to any great extent. There is apparently little resistance to the lyrics, and little assessment of the sender's intent and reliability. Another finding is that the group discussion turned out to provide other reflections on how the students assessed the texts compared with the individual assessments. Based on the findings of the study, I conclude that further work must be done to meet texts from the internet in school, and that it must be practiced on strategy use where students are trained to see the purpose of text, assess reliability, and to see difference in opinion and facts in text.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.title"Ikke så mye bla, bla, bla ... Det var mer fakta" En kvalitativt studie av barneskoleelevers utøvelse av kritisk literacy i møte med multiple teksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber91en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record