Show simple item record

dc.contributor.authorEidsnes, Charlotte
dc.contributor.authorBakken, Lind Mari Manum
dc.date.accessioned2023-01-02T09:52:23Z
dc.date.available2023-01-02T09:52:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040234
dc.description.abstractDenne masteroppgaven henvender seg til lærerutdannere, lærerstudenter og lærere i grunnskolen - især innen KRLE-faget, men også andre lærere med interesse for bruk av drama som metode i ulike fag. Den overordnede problemstillingen for masteroppgaven er; Åpner bruk av drama som metode for utforsking av religiøse fortellinger i KRLE-faget på mellomtrinnet? Med henblikk på Exodusfortellingen. Ut ifra denne har vi utarbeidet fire forskningsspørsmål, som belyser hvorvidt utforsking av Exodusfortellingen finner sted, hva som eventuelt utforskes og hvilke av konvensjonene som best legger til rette for elevenes utforsking. I oppgavens drøftingsdel (del 2) trekker vi linjer til teori som belyses i oppgavens teoridel (del 1), om utforsking, religiøse fortellinger og drama. Studien benytter seg av kvalitative og performative forskningsmetoder. Som en del av forskningsprosjektet har vi utarbeidet et dramaforløp med tilhørende dramakonvensjoner som tar utgangspunkt i Exodusfortellingen fra Det Gamle Testamentet i Bibelen. Dramaforløpet har blitt testet ut i ulike klasser i grunnskolen, og ved hjelp av observasjonsnotater, notater fra refleksjonssamtaler og elevers anonyme brev skrevet i rolle har vi analysert og drøftet erfaringene fra klasserommene. Oppgaven presenteres som et bidrag til KRLE-faget og til et forskningsfelt som har behov for mer forskning. Hovedfunnene i masteroppgaven viser flere situasjoner hvor drama legger til rette for elevenes utforsking av Exodusfortellingen. Disse peker på at elevenes utforsking avhenger av gruppedynamikk, lærerens strukturering av dramaaktivitetene, elevforutsetninger og hvilke konvensjoner man bruker. Hovedfunnene er plassert i overordnede kategorier: 1. Organisatoriske faktorer (gruppedynamikk, lærerstrukturering og lederrolle, valg av dramakonvensjoner, dramaforløp i sammenheng med annet faglig arbeid). 2. Elevforutsetninger (engasjement, initiativ, nysgjerrighet, deltakelse, samarbeid, rolleinnlevelse, kritisk drøfting, undersøking og perspektivtaking). 3. KRLE-faglig innhold som utforskes (kjerneelementer, dimensjoner i religiøse fortellinger, tverrfaglighet). Med bakgrunn i disse viser vi til eksempler, og drøfter hvordan drama som metode kan legge til rette for elevenes utforsking av Exodusfortellingen. Abstract: This master’s thesis is aimed at teacher-educators, teacher-students and teachers in the ten-year compulsory school – especially within Norwegian religious education, but also teachers with a general interest in the use of drama in education. The research question this thesis will answer, is; Can the use of drama as a method while working with religious narratives, facilitate for pupil’s exploration of these? Focused on the Exodus-narrative. From this question, we have prepared four underlaying questions, with the intent to further illustrate if exploration of the Exodus-narrative takes place, which content that is possibly explored and which of the dramatic conventions that facilitates pupil’s exploration the best. In part 2, our discussion of findings, we will draw lines to our theoretical chapters (part 1) about exploration, religious narratives and drama. This study utilizes qualitative and performative research-methods. As a part of our study, we have developed a process-drama with different dramatic conventions, based on the Exodus-narrative in The Old Testament. The process-drama has been carried out in four different school-classes, where observation-records, written records from reflective conversations and anonymous letters written by pupils in role, lay the foundation of the material analyzed and discussed. This thesis is presented as a contribution to religious education and to a research field that is in need of further research. Our main findings show several situations where drama facilitates exploration of the Exodus-narrative. The findings show three reoccurring themes, which involves impact of group-dynamics and pupil prerequisites, teacher-structuring and leader-role, and how interdisciplinary content and core-elements related to the Norwegian RE-subject is being explored. These findings are systematized in categories: 1. Organizational circumstances (group-dynamics, teacher-structuring and leader-role, choice of dramatic conventions, process-drama in context with subject field). 2. Pupil prerequisites (engagement, initiative, curiosity, participation, cooperation, role-empathy, critical discussion, examination and perspective-taking). 3. Content related to the Norwegian RE-subject that is being explored (core-elements, dimensions in narratives, interdisciplinary content). Related to these, we present examples and discuss whether use of drama as a method can facilitate for pupil’s exploration of the Exodus-narrative.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleDrama som metode i KRLE-faget. Om utforsking av religiøse fortellinger, med henblikk på Exodusfortellingenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber115en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record