Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrekke, Mildrid
dc.date.accessioned2023-01-02T10:08:21Z
dc.date.available2023-01-02T10:08:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040239
dc.description.abstractTidligere forskning viser til at medialisering av religion oppstår i klasserommet. I denne oppgaven er formålet mitt å få en dypere forståelse av hvilke praksiser som kommer til uttrykk i KRLE-undervisning hvor medias fremstilling av religion trekkes inn, ved å observere undervisningen. Det har gjort at jeg har valgt denne problemstillingen: Hvordan blir medias fremstilling av religion, med vekt på islam, presentert, diskutert og snakket om i KRLE-undervisningen for 9 og 10 trinn? Problemstillingen belyser flere sider av medialisering som er årsaken til at den igjen er delt inn i tre forskjellige forskningsspørsmål som til sammen svarer på problemstillingen: A: Hvordan blir medias fremstilling av religion presentert av lærer i KRLE-undervisningen? B: Hvordan blir medias fremstilling av religion diskutert og snakket om i plenum mellom lærer og elever i KRLE-undervisningen? C: Hvordan snakker elevene om medias fremstilling av religion i feltsamtalene? Gjennom metoden deltakende observasjon har jeg både fått muligheten til å få et innblikk i hva læreren velger å gjøre i tillegg til at jeg har fått observere hvordan elevene responderer på det i samspill med læreren. I tillegg har jeg gjennomført feltsamtaler mens elevene har arbeidet med oppgaver, som ga meg innsyn i hvordan elever snakker om medias fremstilling av religion. Informantene bestod av to klasser, én klasse fra 9. trinn og én klasse fra 10. trinn. Funnene til forskningsspørsmål A viste at måten læreren presenterte medias fremstilling av religion på ble avgjort ut fra perspektivet læreren valgte å legge til rette for. Dette valget av perspektiv var påvirket av tema og medier som ble brukt i undervisning. Det andre hovedfunnet viste at elevene hadde større tro på sosiale medier som kilde til informasjon om religion, enn religiøse medier. Dette kom frem i diskusjon mellom lærer og elev og gjennom feltsamtale, og besvarer forskningsspørsmål B og C. Det siste hovedfunnet kom frem i feltsamtaler, og viste at elevene var i opposisjon til den negative mediedekningen om islam i nyhetsmediene. Abstract: Previous research indicates that medialization of religion occurs in the classroom. In this thesis, my aim is to gain a deeper understanding of the practices that are expressed in KRLE teaching where the media's presentation of religion is focused on, by observing the teaching. This has made me to choose this research question: How is the media's portrayal of religion, with an emphasis on Islam, presented, discussed and talked about in the KRLE teaching for the 9th and 10th levels? The research question sheds light on several aspects of medialisation, which is the reason why it is again divided into three different research questions that together answer the research question: A: How is the media's portrayal of religion presented by the teacher when teaching KRLE? B: How is the media's portrayal of religion discussed and talked about in class between teacher and students in the KRLE teaching? C: How do students talk about the media's portrayal of religion in the field conversations? Through the participatory observation method, I have both had the opportunity to gain an insight into what the teacher chooses to do in addition to the fact that I have been able to observe how the students respond to it in interaction with the teacher. Additionally, I have conducted field conversations while the students have worked on assignments, which gave me insight into how students talk about the media's portrayal of religion. The informants consisted of two classes, one class from the 9th grade and one class from the 10th grade. The findings of research question A showed that the way the teacher presented the media's portrayal of religion was decided from the perspective the teacher chose to facilitate. This choice of perspective was influenced by topics and media used in teaching. The second main finding showed that students had more trust in social media as a source of information about religion, compared to religious media. This emerged in discussions between teacher and student and through field conversations, and answers research questions B and C. The latest main finding emerged in field conversations, and showed that students were in opposition to the negative media coverage of Islam in broadcast media.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn observasjonsstudie av medialisering i KRLE-klasserommet. Hvordan blir medias fremstilling av religion, med vekt på islam, presentert, diskutert og snakket om i KRLE-undervisningen for 9. og 10. trinn?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber82en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel