Show simple item record

dc.contributor.authorOsestad, Tom Åge
dc.date.accessioned2023-01-02T11:45:45Z
dc.date.available2023-01-02T11:45:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040279
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven var å undersøke elevers tankesett og dets kjennetegn i møte med krevende matematikk oppgaver. Dataen er hentet inn i tre trinn. Først en spørreundersøkelse for å kartlegge fire elevers tankesett. Deretter jobbet fire elever i fra 8. trinn med tre kognitivt krevende matematikkoppgaver før det til slutt ble gjennomført et oppgavebasert semistrukturert intervju. Oppgavens problemstilling lyder slik: «Hvordan kommer ulike kjennetegn på det fikserte og voksende tankesettet til syne i møte med krevende matematikkoppgaver for et utvalg elever i 8.trinn?» Gjennom oppgaven har jeg vist at det kan være vanskelig å kartlegge elevens tankesett. Det er ikke alltid det samsvarer mellom tankesettet som kommer frem i spørreundersøkelsen, og det som kommer frem i møte med krevende matematikkoppgaver og intervju. Kjennetegnene til det fikserte og voksende tankesettet avhenger ofte av eleven sin mestringsforventning. Elever med det fiksert tankesett og lav mestringsforventning hadde en tendens til å gå inn i den hjelpeløse oppførselen. Elever med det fikserte syn og høy mestringsforventning viste mye av de samme kjennetegnene som elever i det voksende tankesettet. Elever som har det voksende tankesettet hadde stor utholdenhet og innsats i møte med de krevende matematikkoppgavene. Analysen viser at elever som har det voksende tankesettet generelt sette er mindre redd for å gjøre feil og dermed i større grad søker utfordringer som de kan lære mye av. Datamengden er dog for liten til å kunne generalisere resultatene, men resultatene i fra oppgaven samsvarer i stor grad med kunnskapsgrunnlaget og tidligere forskning. Resultatene peker og i retning av at elevens instrumentelle eller relasjonell forståelse spiller inn på hvordan elevene ser på hva det vil si å være flink i matematikk og dermed hvordan de vurderer sitt eget tankesett. Elevens tankesett legger føringer for hvordan de arbeider med krevende matematikk oppgaver og deres holdninger til matematikkfaget generelt. Det kan virke som om at for å få frem kjennetegnene i elevens tankesett må de møte utfordringer og nederlag gjennom matematikkoppgaver som de må streve med. Elevens selvopplevde tankesett avhenger av deres forståelse av hva det vil si å være flink i matematikk. Kjennetegnene i elevens tankesett henger tett sammen med elevens forventning om å mestre. Abstract: The purpose of this master thesis was to examine students' mindsets and their characteristics in the face of demanding mathematics assignments. The data was obtained in 8th grade, through an initial survey to map four students´ mindsets. These four students then worked with three cognitively demanding mathematic assignments before a task-based interview was conducted. The issue of the thesis is as follows: "How does different characteristics of the fixed and growth mindset appear in the face of demanding mathematic problems for a selection of students in 8th grade?" Through this thesis, I have shown that it can be difficult to map students mindset. The students mindset, that emerges through the questionnaire, does not always match the mindset that occurs in the face of demanding mathematical problems and interview. The characteristics of the fixed and growth mindset often depend on the students self efficacy Students with a fixed mindset and low self efficacy often turn out to go to the helpless behavior. Students with fixed mindset and high self efficacy showed many of the same characteristics as students in the growth mindset. Students with the growth mindset had great perseverance and effort in meeting with the demanding math problems. The analysis shows that students who have a growth mindset in general are less afraid of making mistakes and thus to a greater extent seek challenges from which they can learn. However, the amount of data is too small to be able to generalize the results, but the results from the thesis largely corresponds with the theories and previous research. The results also point in the direction that student's instrumental or relational understanding affects how students view what it means to be good at mathematics, and thus how they assess their own mindset. The students´ mindset provides guidelines for how they deal with demanding mathematics problems and their attitudes towards mathematics in general. It seems like that in order to bring out the characteristics in student's mindset, they must face challenges and defeats through math problems. The student's self-perceived mindset depends on their understanding of what it means to be good at mathematics. The characteristics of the student's mindset are closely related to the student's self-efficacy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleElevers tankesett i møte med krevende matematikkoppgaveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber79en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record